NITRA. Na rýchlostnú cestu R1 Pribina sa v poslednú februárovú nedeľu dostal jeleň. Cestujúcich podľa správcu neohrozil.
„Na 81. kilometri v smere od Banskej Bystrice na Nitru sa po vozovke pohybuje jeleň. Zvýšte opatrnosť pri prejazde týmto úsekom,“ píše sa v upozornení, ktoré pre vodičov vydala polícia. Po hodine oznámila: „Zver z R1 vypustená do prírody, cesta plne prejazdná“.
Ku kolízii s autami našťastie neprišlo. Správca cesty neeviduje v tomto roku zatiaľ ani jednu nehodu či škodovú udalosť, ktorú by spôsobila zver.
Správca robí pravidelné prehliadky oplotenia. Ak zistí poškodenie, opraví ho. Fotka je zo začiatku februára. Foto: (GO)
Prestrihli oplotenie
„Jeleň sa pohyboval medzi oplotením a zvodidlami. Na vozovku sa nedostal,“ povedal Robert Kišš zo spoločnosti Granvia Operation, ktorá má cestu v správe.
Udalosť zistila polícia. „Za asistencie zástupcu príslušného poľovného revíru a našich hliadkarov sa podarilo jeleňa nasmerovať za oplotenie.“
Pletivo museli prestrihnúť a urobiť v ňom otvor. Správca ho vzápätí scelil.
Počas hodiny, kým sa jeleň pohyboval po R1, bola podľa Kišša uzatvorená iba krajnica, premávka plynule pokračovala. „Nikomu sa nič nestalo vďaka včasnej koordinácii zúčastnených.“
Kolízie s diviakmi
Vlani spôsobili problémy na R1 diviaky. „V obidvoch prípadoch to neboli dopravné nehody, ale kolízia so škodou na majetku bez zranení osôb,“ povedal Kišš.
Obe kolízie sa stali „v lokalite križovatky Nitra, západ (Lehota), obe medzi 2. a 3. hodinou nadránom“.
Pred tromi rokmi sa skupina deviatich diviakov zrazila s dodávkou a osobným autom. Na R1 sa dostali v blízkosti križovatky Čaradice. Zvieratá uhynuli, na vozidlách vznikla škoda, nikto sa nezranil.
Oplotenie popri R1. Foto: (GO)
Zvýšte opatrnosť
Rizikovým miestom, kadiaľ sa môžu zvieratá dostať na R1, sú práve príjazdové vetvy križovatiek. „Vetvy samozrejme nie sú oplotené, to by sa na cestu nedostali ani autá,“ povedal Kišš.
Na 46-kilometrovom úseku R1 Pribina je šesť križovatiek. „Tu sa zrejme nedá robiť nič, vodiči však môžu zvýšiť pozornosť, najmä v noci a nadránom,“ radí Kišš.
Dodal, že cesta je oplotená po celej dĺžke okrem mostov, aby „zver mohla popod mosty migrovať“. Oplotený je dokonca aj priestor za protihlukovými stenami.
„V čase uvedenia cesty do prevádzky bol tento úsek rýchlostnej cesty jediný kompletne oplotený v rámci Slovenska. Dnes sa už diaľnice a rýchlostné cesty oplocujú aj na iných úsekoch v našej krajine,“ pripomenul hovorca.
Pomôže vegetácia?
Plot je bariérou najmä pre vysokú zver, ktorá reálne môže ohroziť cestujúcich. Kišš povedal, že iné riešenia než tie, ktoré sú už zrealizované, neodporučili správcovi ani poľovné združenia.
Vo Francúzsku, kde je sídlo materskej spoločnosti Granvia Operation, robia analýzy stôp zvierat. Na základe nich zistia, kadiaľ migrujú, a podľa toho vysádzajú pri ceste vhodnú vegetáciu. Aj takto usmernia pohyb zvierat napríklad popod mosty, kadiaľ môžu bezpečne prejsť.
Zaujímalo nás, či sa niečo podobné neplánuje aj u nás. „Vegetácia sa po ukončení výstavby potrebuje uchytiť a narásť do predpokladaných rozmerov. Tento proces trvá niekoľko rokov. Vegetáciou sa zaoberáme, ale to je beh na dlhšie trate,“ reagoval Kišš.