Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Nitrania s petíciou proti hluku z rýchlocesty neuspeli

Ministerstvo nevidí dôvod na stavanie ďalších protihlukových stien ani na zníženie rýchlosti.

Z úseku R1, kde nie je protihluková stena, sa k domom pod Kalváriou šíri hluk. Ďalšie steny však ministerstvo neplánuje.Z úseku R1, kde nie je protihluková stena, sa k domom pod Kalváriou šíri hluk. Ďalšie steny však ministerstvo neplánuje. (Zdroj: (mh))

NITRA. Obyvatelia Nitry, ktorí sa sťažujú na hluk z rýchlostnej cesty R1, s petíciou na ministerstve dopravy neuspeli. Podľa kompetentných je všetko v norme a ďalšie protihlukové bariéry netreba.

Nitrania sa teraz obrátili na organizáciu Via Iuris, ktorá spolupracuje s tímom právnikov a pomáha ľuďom obhajovať svoje práva. Povedal nám to člen petičného výboru Raymond Kaňa.

Viac prvkov ako treba?

V petícii, ktorú Nitrania na jeseň zaslali na ministerstvo, žiadali vykonať objektívne merania hluku a postavenie protihlukových stien na dvojkilometrovom úseku rýchlostnej cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

„R1 je v úseku medzi mestskými časťami Krškany a Janíkovce úplne nepochopiteľne bez protihlukových clôn odkrytá mestu. Úroveň doliehajúceho hluku miestami dosahuje až 90 decibelov,“ píše sa v petícii, pod ktorou sú podpísaní obyvatelia Kalvárie, Chrenovej, Čermáňa a Krškán.

Ministerstvo dopravy si vyžiadalo stanovisko z útvaru vedúceho hygienika rezortu a dospelo k záveru, že prípustné hodnoty hluku neboli prekročené. Odvolalo sa pri tom na výsledky meraní z októbra 2013. Nové merania ani ďalšie protihlukové opatrenia rezort nebude požadovať.

„V sledovanom úseku R1 je rozsah použitých protihlukových prvkov dokonca väčší, ako požadovala dokumentácia pre stavebné povolenie,“ vyjadril sa hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Raymond Kaňa, člen petičného výboru. Foto: Dušan Tarko

Skryť Vypnúť reklamu

Granvia chystá merania

Organizátori petície si vyžiadali výsledky meraní hluku. „Ministerstvo dopravy už začiatkom februára zaslalo spomínané výsledky objektivizácie hluku z úseku R1 Nitra pánovi Raymondovi Kaňovi, zástupcovi petičného výboru. Bol mu poskytnutý celý protokol merania akreditovaným subjektom,“ tvrdí Kóňa.

Raymond Kaňa nám povedal, že mu ministerstvo výsledky meraní neposkytlo.

Granvia, ktorá rýchlostnú cestu postavila a aj ju prevádzkuje, už plánuje ďalšie merania. Potvrdila nám to hovorkyňa Mia Bajáková: „Spoločnosť Granvia doposiaľ vykonávala pravidelné merania hluku raz ročne, podobne tomubude aj v roku 2015.“

Chýba metodika

Niektorí odborníci poukazujú, že problémom nie sú samotné merania, ale ich posudzovanie. Podľa metodického usmernenia hlavného hygienika z roku 2009 sú napríklad domy na Stračej ulici v kategórii územia II, pre ktoré platia prísnejšie limity. Podľa Granvie ide o kategóriu III.

Skryť Vypnúť reklamu

„Potichu môžem povedať, že je to dvojka,“ vyjadril sa vlani odborník na merania hluku. Povedal, že legislatíva v tejto oblasti je deravá a neexistuje ani metodika, ako merať hluk.

Z ministerstva dopravy nám napísali, že metodické usmernenie hlavného hygienika pre hodnotenie hluku z dopravy je len orientačné, „teda nie je právne záväzné“.

Rýchlosť neznížia

„Budeme sa naďalej týmto problémom zaoberať, aby boli zrealizované opatrenia, ktoré by zmiernili záťaž pre občanov,“ povedal pred časom primátor Jozef Dvonč.

Hovoril vtedy aj o možnom znížení rýchlosti na úseku R1, kde nie sú protihlukové steny. Chceli sme vedieť, komu takýto návrh adresoval a aké ďalšie kroky mesto podnikne. Odpovede sme nedostali.

„Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií na ministerstve dopravy požiadavku primátora mesta Nitra na zníženie rýchlosti neeviduje,“ povedal hovorca Martin Kóňa.

Dodal, že ministerstvo „nepovažuje za potrebné obmedzovať rýchlosť na R1 tam, kde nie sú protihlukové steny, pretože hladiny hluku nie sú prekročené“.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 362
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 570
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 959
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 214
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 122
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 163
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 399
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 002
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 384
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Záujem o testovanie majú v Močenku aj ľudia nad 65 rokov. Pri 100-percentnej účasti rátajú so 4-tisíc testovanými

Priebeh testovania bude možné sledovať aj prostredníctvom online kamier na webe obce.

Ilustračné foto.
Spisovateľka Marta Fartelová.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Počet infikovaných zamestnancov nitrianskej nemocnice opäť narástol

Činnosť ambulancií nie je obmedzená. Operujú len akútne stavy a onkologických pacientov.

Triážna unimobunka je pred chirurgickým pavilónom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?