Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Nitrania s petíciou proti hluku z rýchlocesty neuspeli

Ministerstvo nevidí dôvod na stavanie ďalších protihlukových stien ani na zníženie rýchlosti.

Z úseku R1, kde nie je protihluková stena, sa k domom pod Kalváriou šíri hluk. Ďalšie steny však ministerstvo neplánuje.Z úseku R1, kde nie je protihluková stena, sa k domom pod Kalváriou šíri hluk. Ďalšie steny však ministerstvo neplánuje.(Zdroj: (mh))

NITRA. Obyvatelia Nitry, ktorí sa sťažujú na hluk z rýchlostnej cesty R1, s petíciou na ministerstve dopravy neuspeli. Podľa kompetentných je všetko v norme a ďalšie protihlukové bariéry netreba.

Nitrania sa teraz obrátili na organizáciu Via Iuris, ktorá spolupracuje s tímom právnikov a pomáha ľuďom obhajovať svoje práva. Povedal nám to člen petičného výboru Raymond Kaňa.

Viac prvkov ako treba?

V petícii, ktorú Nitrania na jeseň zaslali na ministerstvo, žiadali vykonať objektívne merania hluku a postavenie protihlukových stien na dvojkilometrovom úseku rýchlostnej cesty.

Článok pokračuje pod video reklamou

„R1 je v úseku medzi mestskými časťami Krškany a Janíkovce úplne nepochopiteľne bez protihlukových clôn odkrytá mestu. Úroveň doliehajúceho hluku miestami dosahuje až 90 decibelov,“ píše sa v petícii, pod ktorou sú podpísaní obyvatelia Kalvárie, Chrenovej, Čermáňa a Krškán.

Ministerstvo dopravy si vyžiadalo stanovisko z útvaru vedúceho hygienika rezortu a dospelo k záveru, že prípustné hodnoty hluku neboli prekročené. Odvolalo sa pri tom na výsledky meraní z októbra 2013. Nové merania ani ďalšie protihlukové opatrenia rezort nebude požadovať.

„V sledovanom úseku R1 je rozsah použitých protihlukových prvkov dokonca väčší, ako požadovala dokumentácia pre stavebné povolenie,“ vyjadril sa hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Raymond Kaňa, člen petičného výboru. Foto: Dušan Tarko

Granvia chystá merania

Organizátori petície si vyžiadali výsledky meraní hluku. „Ministerstvo dopravy už začiatkom februára zaslalo spomínané výsledky objektivizácie hluku z úseku R1 Nitra pánovi Raymondovi Kaňovi, zástupcovi petičného výboru. Bol mu poskytnutý celý protokol merania akreditovaným subjektom,“ tvrdí Kóňa.

Raymond Kaňa nám povedal, že mu ministerstvo výsledky meraní neposkytlo.

Granvia, ktorá rýchlostnú cestu postavila a aj ju prevádzkuje, už plánuje ďalšie merania. Potvrdila nám to hovorkyňa Mia Bajáková: „Spoločnosť Granvia doposiaľ vykonávala pravidelné merania hluku raz ročne, podobne tomubude aj v roku 2015.“

Chýba metodika

Niektorí odborníci poukazujú, že problémom nie sú samotné merania, ale ich posudzovanie. Podľa metodického usmernenia hlavného hygienika z roku 2009 sú napríklad domy na Stračej ulici v kategórii územia II, pre ktoré platia prísnejšie limity. Podľa Granvie ide o kategóriu III.

„Potichu môžem povedať, že je to dvojka,“ vyjadril sa vlani odborník na merania hluku. Povedal, že legislatíva v tejto oblasti je deravá a neexistuje ani metodika, ako merať hluk.

Z ministerstva dopravy nám napísali, že metodické usmernenie hlavného hygienika pre hodnotenie hluku z dopravy je len orientačné, „teda nie je právne záväzné“.

Rýchlosť neznížia

„Budeme sa naďalej týmto problémom zaoberať, aby boli zrealizované opatrenia, ktoré by zmiernili záťaž pre občanov,“ povedal pred časom primátor Jozef Dvonč.

Hovoril vtedy aj o možnom znížení rýchlosti na úseku R1, kde nie sú protihlukové steny. Chceli sme vedieť, komu takýto návrh adresoval a aké ďalšie kroky mesto podnikne. Odpovede sme nedostali.

„Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií na ministerstve dopravy požiadavku primátora mesta Nitra na zníženie rýchlosti neeviduje,“ povedal hovorca Martin Kóňa.

Dodal, že ministerstvo „nepovažuje za potrebné obmedzovať rýchlosť na R1 tam, kde nie sú protihlukové steny, pretože hladiny hluku nie sú prekročené“.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  7. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 785
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 382
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 194
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 836
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 686
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 868
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 673
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 709
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 136
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 993

Hlavné správy z SME | MY Nitra - aktuálne správy

Vianočné trhy v Nitre budú pestrejšie. O predajcoch nerozhodne len cena

Poslanci zrušili elektronickú aukciu, rozhodne komisia na základe viacerých kritérií. Stánkov s občerstvením bude možno viac.

Vstup do vianočného mestečka na námestí, december 2018.

V Cabaji-Čápore triumfoval junior a veteránka

Grand Prix Cabaj-Čápor je milé jesenné bežecké podujatie so slávnou minulosťou. Na trati v miestnom hájiku bežali kedysi aj olympijskí víťazi.

Najrýchlejším bežcom bol 18-ročný Adam Kĺbik.

Vodič dostal doživotný zákaz šoférovať

Povolenú rýchlosť prekročil o vyše stovku a bol opitý.

Rýchlosť prekročil o 119 km/h.

Cyklodepo je zatvorené. Na kolaudáciu čaká aj cyklotrasa, kde rúbali stromy

Mesto avizovalo, že požiada o súhlas s posunutím cyklotrasy. Nakoniec to neurobilo.

Cyklodepo na autobusovej stanici.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čo bude s prázdnou Hypernovou

Majiteľ chce získať jedného silného nájomcu.

Zomrel významný piešťanský lekár, bol i držiteľom medaile Dérera

Vo veku nedožitých 67 rokov zomrel bývalý štátny tajomník ministerstva zdravotníctva, piešťanský lekár - ortopéd Peter Ottinger.

Je isté, že práca na nočné zmeny škodí zdraviu, tvrdí psychiater

Kým v Európskej únii pracuje na nočné zmeny v priemere len šesť percent ľudí, na Slovensku pracuje aj v noci takmer trikrát viac ľudí.

Vypil si a sadol do traktora

Policajti zastavili vodiča traktora pre niečo celkom iné.

Vybrali SME

Už ste čítali?