NITRA. Obyvatelia Nitry, ktorí sa sťažujú na hluk z rýchlostnej cesty R1, s petíciou na ministerstve dopravy neuspeli. Podľa kompetentných je všetko v norme a ďalšie protihlukové bariéry netreba.
Nitrania sa teraz obrátili na organizáciu Via Iuris, ktorá spolupracuje s tímom právnikov a pomáha ľuďom obhajovať svoje práva. Povedal nám to člen petičného výboru Raymond Kaňa.
Viac prvkov ako treba?
V petícii, ktorú Nitrania na jeseň zaslali na ministerstvo, žiadali vykonať objektívne merania hluku a postavenie protihlukových stien na dvojkilometrovom úseku rýchlostnej cesty.
„R1 je v úseku medzi mestskými časťami Krškany a Janíkovce úplne nepochopiteľne bez protihlukových clôn odkrytá mestu. Úroveň doliehajúceho hluku miestami dosahuje až 90 decibelov,“ píše sa v petícii, pod ktorou sú podpísaní obyvatelia Kalvárie, Chrenovej, Čermáňa a Krškán.
Ministerstvo dopravy si vyžiadalo stanovisko z útvaru vedúceho hygienika rezortu a dospelo k záveru, že prípustné hodnoty hluku neboli prekročené. Odvolalo sa pri tom na výsledky meraní z októbra 2013. Nové merania ani ďalšie protihlukové opatrenia rezort nebude požadovať.
„V sledovanom úseku R1 je rozsah použitých protihlukových prvkov dokonca väčší, ako požadovala dokumentácia pre stavebné povolenie,“ vyjadril sa hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Raymond Kaňa, člen petičného výboru. Foto: Dušan Tarko
Granvia chystá merania
Organizátori petície si vyžiadali výsledky meraní hluku. „Ministerstvo dopravy už začiatkom februára zaslalo spomínané výsledky objektivizácie hluku z úseku R1 Nitra pánovi Raymondovi Kaňovi, zástupcovi petičného výboru. Bol mu poskytnutý celý protokol merania akreditovaným subjektom,“ tvrdí Kóňa.
Raymond Kaňa nám povedal, že mu ministerstvo výsledky meraní neposkytlo.
Granvia, ktorá rýchlostnú cestu postavila a aj ju prevádzkuje, už plánuje ďalšie merania. Potvrdila nám to hovorkyňa Mia Bajáková: „Spoločnosť Granvia doposiaľ vykonávala pravidelné merania hluku raz ročne, podobne tomubude aj v roku 2015.“
Chýba metodika
Niektorí odborníci poukazujú, že problémom nie sú samotné merania, ale ich posudzovanie. Podľa metodického usmernenia hlavného hygienika z roku 2009 sú napríklad domy na Stračej ulici v kategórii územia II, pre ktoré platia prísnejšie limity. Podľa Granvie ide o kategóriu III.
„Potichu môžem povedať, že je to dvojka,“ vyjadril sa vlani odborník na merania hluku. Povedal, že legislatíva v tejto oblasti je deravá a neexistuje ani metodika, ako merať hluk.
Z ministerstva dopravy nám napísali, že metodické usmernenie hlavného hygienika pre hodnotenie hluku z dopravy je len orientačné, „teda nie je právne záväzné“.
Rýchlosť neznížia
„Budeme sa naďalej týmto problémom zaoberať, aby boli zrealizované opatrenia, ktoré by zmiernili záťaž pre občanov,“ povedal pred časom primátor Jozef Dvonč.
Hovoril vtedy aj o možnom znížení rýchlosti na úseku R1, kde nie sú protihlukové steny. Chceli sme vedieť, komu takýto návrh adresoval a aké ďalšie kroky mesto podnikne. Odpovede sme nedostali.
„Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií na ministerstve dopravy požiadavku primátora mesta Nitra na zníženie rýchlosti neeviduje,“ povedal hovorca Martin Kóňa.
Dodal, že ministerstvo „nepovažuje za potrebné obmedzovať rýchlosť na R1 tam, kde nie sú protihlukové steny, pretože hladiny hluku nie sú prekročené“.