NITRA. S naším mestom je úzko spätý život akademického maliara Karola Pongrácza. Tento rok si pripomíname 85. výročie úmrtia výtvarníka, ktorý svojou tvorbou prezentoval realistickú maľbu konca 19. a začiatku 20. storočia. Veľkú časť života strávil umelec v Nitre, zomrel v roku 1930 v Cabaji-Čápore.
Uvítajú diela od zberateľov
Nitrianska galéria pri príležitosti 50. výročia svojho vzniku pripravuje okrem iných podujatí výstavu diel Karola Pongrácza. Zostavená bude z obrazov, ktoré má galéria vo svojom zbierkovom fonde, potrvá od 2. júla do 30. augusta.
„V depozite galérie však nemáme dostatok diel na reprezentatívnu výstavu o Pongráczovi. Preto sme sa rozhodli ďalšie obrazy zapožičať z partnerských inštitúcií – Slovenskej národnej galérie, Galérie mesta Bratislavy, ale aj z maďarského mesta Szolnok, kde bol Pongrácz jedným zo zakladateľov umeleckej maliarskej kolónie,“ hovorí Marta Hučková, kurátorka galérie.
„S prosbou sa obraciame aj na širokú verejnosť mesta a okolia. Boli by sme veľmi radi, keby nám súkromní zberatelia mohli Pongráczove diela zapožičať na spomínanú výstavu. Privítame aj akékoľvek nové informácie o tomto významnom výtvarníkovi.“
Maľoval Nitru a okolie
Karol Pongrácz sa narodil v auguste 1872 v obci Sotiná, ktorá je dnes súčasťou Senice. „Keď bol ešte dieťa, rodina sa presťahovala do Nitry. Otec tu zastával významnú funkciu – bol kráľovským verejným notárom. Bývali na dnešnej Štefánikovej ulici 25, v miestach, kde neskôr bolo prvé záhradné kino a dnes je balkánska zmrzlina,“ popisuje Marta Hučková.
„V Nitre prežil Karol detstvo aj stredoškolské roky na piaristickom gymnáziu. Neskôr študoval na Vysokej škole technickej v Budapešti, výtvarné vzdelanie získal na akadémiách výtvarného umenia v Nemecku, Francúzsku a Taliansku. Doplnkové štúdium absolvoval v Budapešti u maďarského maliara Simona Hollósyho.“
Počas štúdia v Mníchove sa Pongrácz zoznámil s Ferencom Olgyaym, ktorý ho priviedol do Szolnoku v južnom Maďarsku. Tu sa výtvarník stal spoluzakladateľom szolnockej maliarskej kolónie, ktorá združovala popredných krajinárov, patril k nim napríklad aj Ladislav Medňanský či Ľudovít Csordák.
Pongrácz v tvorbe presadzoval luministické tendencie s presahom do impresionizmu. Maľoval intímne prírodné scenérie i portréty. Inšpirovala ho Nitra a okolie, rád cestoval po Slovensku a stvárňoval motívy hradov, napríklad Oravského a mnohých iných. Pongráczova tvorba má podľa Hučkovej popri umeleckej hodnote aj dôležitý dokumentárny charakter, ktorou zachoval významné historické dominanty a mestské celky nielen z nitrianskeho prostredia, ale i iných slovenských miest. Tiež sa zachovali jeho záznamy zo zahraničných ciest po strednej Európe.
„Po návrate do Nitry sa Pongrácz z centra mesta presťahoval do vily na Zobore na súčasnej Kláštorskej ulici. Nikdy sa neoženil. Ku koncu života ochorel, odišiel preto k bratovi do Cabaja-Čápora, kde aj zomrel,“ doplnila Hučková.
Kurátorka Hučková pri veľkoplošnej olejomaľbe Železná brána na Dunaji z roku 1896 z depozitu Nitrianskej galérie. Pongrácz za ňu získal zlatú medailu na medzinárodnej výstave výtvarného umenia v Budapešti. Prvý riaditeľ Nitrianskej galérie Štefan Valent o tomto diele uvádza: Pre Nitru má obraz zvláštnu hodnotu nielen autorstvom nitrianskeho umelca, ale aj tým, že medzi zradnými kataraktami je zakotvená loď Nitra, ktorá tam dlhé roky bezpečne prevádzala cez úskalia nákladné i osobné lode. Maketa tejto lode je vo viedenskom Technickom múzeu.
FOTO: MARTIN DANIŠ