Reflexná úprava nie je povinná, Mestské služby za ňu zaplatili. Nitrania kritizujú, že viditeľnosť čiar je v noci nízka.
NITRA. Mesto nedá zmerať reflexnosť modrých čiar, ktoré od minulého roka označujú platené parkovacie miesta. Zdôvodnilo to tým, že reflexná úprava nie je podľa technických noriem potrebná, „len sa odporúča“.
Zmeranie reflexnosti odporúčal ešte v januári krajský dopravný inšpektorát.
Radnica argumentuje, že išlo iba o odporučenie, teda nie záväzný pokyn. Modré vodorovné značenie podľa nej „nemá výrazný vplyv na bezpečnosť cestnej premávky“.
Mestské služby nevedia
Kritici z radov občanov poukázali, že čiary nie sú dostatočne viditeľné a spochybnili ich reflexnú úpravu. Práve jeden z nich sa v januári obrátil na dopravný inšpektorát.
Mestské služby, ktoré sú správcom komunikácií, dodnes neodpovedali na konkrétnu otázku, či sú modré čiary reflexné. Niekde podľa nich môžu byť a inde nie. S istotou by to vraj vedeli, len keby dali ich reflexnosť zmerať. No merania sa robiť nebudú, keďže tak rozhodlo mesto.
Pre zjednodušenie sme si vybrali dve konkrétne ulice -Štefánikovu a Párovskú. Firmy Lemus, ktorá čiary robila a ich reflexnú úpravu si účtovala, sme sa spýtali, či je modré značenie reflexné.
„Čiary V4 na ulici Párovská a Štefánikova trieda v bielej alebo modrej farbe boli vyhotovené v retroreflexnej úprave,“ znela odpoveď.
Párovská ulica a Štefánikova trieda. Modré čiary sú podľa firmy reflexné. Foto: (jk)
Projekt neposkytli
Z Mestských služieb sme si vyžiadali projekt, na základe ktorého sa vlani robilo modré vodorovné značenie. Napísali nám, že ním „nedisponujú, projekt sa nachádza u cestného správneho orgánu“, teda mesta.
Ani tam sme ale nepochodili. Nedostali sme ani projekt, ani odpoveď na otázku, či sa v ňom spomína, že modré čiary majú byť reflexné.
„Na tieto otázky má odpovedať správca. Projekt má správca miestnych komunikácií,“ odpísali z radnice.
Opakovane sme sa teda obrátili na Mestské služby. Reakciu nám sľúbili v tomto týždni. Skutočne ju poslali, píše sa v nej: "Firma Lemus Vám dňa 17.4. 2015 zaslala e-mailom odpoveď".
Fakt, že sa mestská organizácia odvoláva na našu komunikáciu s firmou, ktorej sme navyše položili iné otázky, je zarážajúci.
Je tiež zaujímavé, že Mestské služby majú prehľad o komunikácii súkromnej firmy s novinami, no nevedia, kde majú projekt, na základe ktorého pre nich táto firma mala urobiť dopravné značenie. Dodnes nám ho neposkytli.
Čísla nesedia
Po dvojtýždňovom čakaní sme sa na Mestských službách dozvedeli aspoň to, že v Nitre je údajne vyznačených 3061 metrov modrých čiar, za ktoré zaplatili 3 709,95 eura.
Hlavnej kontrolórke mesta ale Mestské služby zrejme poskytli iné číslo. Vo vyjadrení, ktoré poslala nespokojnému občanovi, sa totiž píše, že vodorovné dopravné značenie v modrej farbe je v hodnote 2 267,66 eura.
Koľko stála reflexná úprava čiar, ktorá podľa noriem nie je potrebná, správca dodnes nevyčíslil.
Merať mali v noci
O zmapovanie stavu modrých čiar požiadal Mestské služby Pavol Obertáš. Poukázal, že sú na viacerých miestach zošúchané, „a tým pádom nespĺňajú svoju funkciu“, vyjadril tiež pochybnosti o ich reflexnosti.
Odpoveď na otázku, ako je to s viditeľnosťou modrých čiar, dajú podľa krajského dopravného inšpektorátu len merania pomocou retrorefraktometra. „Posúdiť tieto hodnoty bez merania je nenáležité,“ píše sa vo vyjadrení z januára.
Dopravný inšpektorát odporučil mestu ako cestnému správnemu orgánu „preveriť hodnoty spätného odrazu predmetného značenia v noci“. Ako sme už spomenuli, preverovať sa nič nebude.