NITRA. Martin Kratochvil, odborný asistent na Katedre výtvarnej tvorby a edukácie UKF v Nitre, sa vo svojej tvorbe inšpiruje živou prírodou. Prezrádza to aj jeho aktuálna výstava Z lúk a hájov, ktorú otvorili vo foyeri Univerzitnej knižnice UKF na Dražovskej ulici, kde potrvá do 25. mája.
Kratochvil sa vo svojej tvorbe venuje soche, objektu, inštalácii, maľbe, fotografii, umeniu akcie, performancii aj úžitkovému umeniu. Samostatne sa prezentuje od roku 2001, kolektívnych výstav doma i v zahraničí sa zúčastňuje od roku 2011.
Dáva drevu dušu
Výstava je členená do štyroch tematických celkov. „V rámci prvého autor dotvára nájdené lesné kmene, stromky a odrezky pňov a nielen cez ich letokruhy vytvára zaujímavé objekty húb a „hubičiek“,“ hovorí kurátorka Marta Hučková. „Prírodné objekty oslovujú autora najmä štruktúrou dreva. Ručnou prácou ich výtvarne zhodnotí tak, aby evokovali ich rýdzi prírodný charakter.“
Ako sám autor vraví, „materiál, ktorý vo svojej tvorbe využíva, je v podstate buď palivové drevo alebo odpad. Drevo napadnuté hmyzom a hubami pre neho zvyšuje výtvarnú hodnotu materiálu. Dokáže mu dať myšlienku i dušu, aby prehovorilo“.
Fénixovia
Martin Kratochvil veľmi zaujímavo vytvára i svoju druhú sériu diel, ktorým dal názov Fénixovia. „Je to kolekcia objektov zložených z dvoch stromových častí dreva. Jedna je obhorená, sčasti spálená a do nej vkladá buď výtvarne stvárneného vtáka alebo symboliku kvetu,“ pokračuje Hučková.
„Problematika enviromentu je pre autora dôležitou súčasťou bytia a tvorby. V jeho prácach nachádzame i segmenty objektov - pňov, z ktorých niečo vyrastá, klíči. Umelec touto formou aspoň načas poskytuje časopriestor pre zamyslenie človeka nad prírodou.“
Ďalším tematickým okruhom výtvarníka je motív ženy. Tie stvárňuje v celkovej figúre alebo ako stojace či sediace torzá. „Nápadité sú tie, ktoré dokázal „usadiť“ v schodiskovom priestore budovy. Sú čitateľné a súčasne pôvabné v jeho stvárnení,“ skonštatovala kurátorka.
Objavil plsť
Martin Kratochvil je človekom prírody. Má ju rád, čo prezrádzajú aj jeho zoomorfné motívy v znovu oživenej technike – vlnenej plsti, ktorá v poslednom období zažíva renesanciu. Z tradičného materiálu naši predkovia dokázali vyrobiť úžitkové veci pre každodennú potrebu.
Autor: re