NITRA. Novú tabletovu učebňu majú na Fakulte prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Už počas štúdia si v nej budúci učitelia môžu zvyšovať digitálne zručnosti. Počas učenia nebudú pri stretoch s modernou technológiou na svojich žiakov pôsobiť, ako by prišli z inej planéty.
Modernizácia vzdelávania je súčasťou projektu Škola na dotyk - univerzita, ktorý zastrešuje neziskovka Edulab a spoločnosť Samsung. V projekte sú okrem nitrianskej UKF aj Univerzita Komenského v Bratislave a Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
"Čoraz väčšie prenikanie technológií do školstva kladie stále vyššie požiadavky aj na digitálne kompetencie učiteľov. Preto budú musieť byť schopní naučiť sa zvládať výučbu pomocou nových technológií už pred príchodom do praxe," povedal o projekte Ján Machaj, riaditeľ Edulab. Počas predstavovania projektu zdôraznil, že inovácie nemôžu byť mimoriadnou situáciou, ktorá prichádza zvonka, ale majú byť prirodzenou súčasťou škôl.
Každá z troch univerzít dostala v projekte nevyhnutný hardvér aj softvér - 20 tabletov, 65-palcový dotykový displej, dobíjaciu stanicu tabletov, potrebné licencie a bezdrôtový router.
Cieľom projektu je dlhodobá spolupráca s univerzitami na príprave budúcich pedagógov a na tvorbe osnov pre využitie dotykových technológií vo výučbe.
Výhody technológií popísala Jana Kontúrová, riaditeľka ZŠ Bošany. Škola má interkatívne tabule v takmer každej triede, dve počítačové a tri tabletové učebne. Každý učiteľ má notebook a takmer polovica aj tablet. Podľa riaditeľky žiaci pri používaní tabletov pochopili, že tablety nie sú len na hry a chat. Učiteľom zase tablety pomohli v sebaprezentácii, rastie tiež ich sebavedomie v oblasti informačných technológií. "Jednoznačne tablety patria do škôl. Keď necháme deti v tom, že tablet je len na chat a hry, čo z toho bude? Úlohou školy je zasiahnuť a ukázať, že tablety sa dajú využiť aj na vyučovaní," povedala Kontúrová.
Vo videu, ktoré na predstavení projektu pustila, sa žiaci zhodovali, že je výhodou, ak ich učitelia poznajú moderné technológie. "Moderný učiteľ by mal vedieť zaobchádzať s modernými technológiami," povedala siedmačka. Vyučovanie s notebookom a interaktívnou tabulou je zaujímavejšie aj podľa oslovenej piatačky. "Minule som pani učiteľke pomáhal nakalibrovať interaktívnu tabuľu," pochválil sa druhák.