NITRA. Viaceré priechody pre chodcov sú takmer bez čiar. Vybledli a nie je ich na ceste vidieť. O existencii priechodu často svedčí len zvislé dopravné značenie na okraji chodníka.
„Nebyť tejto zvislej značky, myslela by som si, že priechod bol už zrušený,“ povedala obyvateľka Pároviec. Poukázala, že radnica investuje nemalé peniaze do osvetlenia priechodov, ale ich samotný základ - biele čiary sú neraz neviditeľné.
Napríklad cez frekventovanú cestu na Párovskej ulici chodí aj množstvo detí, slabá viditeľnosť bielych čiar môže najmä tie mladšie zmiasť. Niekedy netušia, kde sa vôbec nachádza priechod pre chodcov.
Párovská ulica, križovatka s Mariánskou. Foto: (jk)
Podobná je situácia na viacerých miestach v Starom meste, ale aj na sídliskách. Niekde podľa našich informácií biele čiary neobnovili už niekoľko rokov.
Ich „trvanlivosť“ závisí aj od toho, aká je frekvencia dopravy a ako často sa cesta čistí. „Niekde sa obnovujú každý rok, ako napríklad na Hviezdoslavovej, v okrajových častiach menej často,“ povedal Ľudovít Janček z Mestských služieb.
Potvrdil, že na spomínanej Párovskej ulici priechody vlani neobnovili. Biele čiary tu vyznačia v júni, keď bude objednaná firma robiť vodorovné dopravné značenie v celom Starom meste. Za jeden meter štvorcový bielej plochy si fakturuje 4,16 eura s DPH.
Priechod pre chodcov na ceste, ktorá smeruje k budove mestskej polície. Foto: (jk)
Koľko priechodov bude v Nitre v tomto roku obnovených, sme sa nedozvedeli. Mestské služby nevedia vyčísliť ani celkové ročné náklady na priechody. Evidujú len platby za vodorovné dopravné značenie, nerozlišujú, čo z toho sú „čiary pozdĺžne, prerušované, súvislé, respektíve priechody“.
„V prípade, ak by sa na priechode stala nehoda a nie sú viditeľné čiary, môže nastať problém - zvislá značka označujúca priechod totiž neurčuje jeho šírku,“ poukázal vodič z Klokočiny.
„Okresný dopravný inšpektorát v Nitre zatiaľ takýto problém neriešil,“ reagovali na polícii.
Vyblednuté čiary na Farskej ulici. Foto: (jk)