NITRA. Prehliadka divadiel a divadelných škôl krajín V4 Stretnutie, Setkání, Spotkanie, Találkozás priniesla zaujímavú konfrontáciu nových výrazových prostriedkov, foriem, inscenačných postupov a tém. Desiatky divákov rôzneho veku si od 3. do 5. júna vo veľkej sále, v Štúdiu Tatra, v Študovni i pred divadlom pozreli inšpiratívne predstavenia divadelníkov zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Chorvátska i Talianska.
Nech žije hľadanie
Ako povedala dramaturgička hostiteľského Starého divadla Karola Spišáka, „cesta je cieľ a nech žije hľadanie“. „Som presvedčená, že v rámci divadla treba neustále hľadať, ísť ďalej. Je jednoduché nájsť formu, ktorá funguje a niekoľkokrát ju zopakovať. To sa dá, vtedy človek vždy ide na istotu,“ konštatuje Gabčíková.
„My bábkari máme šancu ísť po ceste hľadania nových metaforických podôb vyjadrenia príbehov. Po tejto ceste by sme mali ísť aj napriek tomu, že sa niečo niekedy nepodarí, ale tým hľadaním môžeme posúvať divadelný jazyk a komunikáciu hľadisko – javisko permanentne ďalej. Máme šancu hľadať komunikačný kanál a je len na nás, či sa tejto možnosti nezľakneme a nebudeme „šliapať kapustu“, ako sa hovorí. Netvrdím, že je na tradícii niečo zlé, ale jednoducho vývoj ide po špirále. S tradíciou sa musíme posunúť ďalej, niečo k nej pridať, aby to nebol len skanzen či múzeum. Preto sa na festival snažíme doniesť veci, ktoré sú takým „laboratóriom“, ktoré hľadajú cestu sebavyjadrenia a výraznej pečate individuality.“
Z poviedky výborná komédia
Takým bol aj autorský projekt Alice Bukovčanovej, štvrtáčky „bábkariny“ na VŠMU s názvom Odvážila som sa. Zahrala si v ňom spolu so svojím spolužiakom Michalom Zemanom. Predstavenie malo premiéru v máji na VŠMU v Bratislave.
Nesmierne svieža, hravá komédia vtipnou formou predkladá tému ženského boja s nadváhou. „Na asi desať strán som napísala poviedku, trvalo mi to zhruba pol roka. S Petrom Palikom sme ju potom zdramatizovali. Tak vzniklo toto predstavenie, ktoré sme skúšali asi dva a pol mesiaca,“ hovorí Alica Bukovčanová. „Príbeh je o žene, ktorá sa zúfalo snaží schudnúť. Pri dramatizácii sme využili divadlo masiek aj divadlo predmetu.“
Jednou z hlavných rekvizít komédie je rozkladací nafukovací gauč z Poľska, ktorý v priebehu hry viackrát zmení svoju polohu i funkciu. „Toto je už druhý, ten prvý gauč nám počas skúšok praskol. Tak sme ho rozstrihli a napchali molitanom, ale aj tak sa na ňom nedalo hrať. Museli sme objednať nový, prišiel deň pred premiérou,“ doplnila Bukovčanová.
Predstavenia sa počas festivalu hrali aj pred divadlom. FOTO: (ČE)