JUHOZÁPAD. Vo viacerých mestách na juhozápade Slovenska majú problém s nekvalitnou vodou. Niekoľkí obyvatelia sa sťažovali, že im z vodovodu tečie špinavá a kalná voda.
V Seredi sa poškodení obyvatelia rozhodli riešiť problém vytvorením občianskej iniciatívy.
Problém nekvalitnej vody trvá podľa slov starších obyvateľov mesta viac rokov. Poškodení sú všetci, ktorí nemajú vlastnú studňu. Kalná voda tečie z vodovodov zhruba dva týždne v mesiaci, niekedy aj častejšie, predovšetkým vtedy, keď je veľký tlak v potrubia uvoľňujú sa usadené sedimenty. Tie vznikli v dôsledku nesprávnej údržby potrubia. Voda sa nedá použiť na varenie ani pitie, ľudia si ju musia kupovať v obchode alebo ju pravidelne dovážať.
Občania pociťujú najväčšie problémy pri sprchovaní a praní. Vypraté šatstvo zostáva špinavé, voda na ňom zanecháva fľaky, čím ho znehodnotí. Jediným vhodným využitím takejto vody je polievanie. Filtre problém trochu zmenšujú, lebo zachytávajú väčšie nečistoty, ale problém úplne neriešia. Nedokážu totiž zachytiť mikroorganizmy a malé nečistoty. Neovplyvnia ani zápach, farbu vody aani zdravotnú nevhodnosť vody.
Občania budú požadovať kompenzáciu od vodární
Seredčania si povedali – dosť. Nechcú ďalej platiť za nekvalitnú a znehodnotenú vodu v plnej cene, teda v tej, akú platia občania, ktorí majú čistú vodu. Občania, ktorým už došla trpezlivosť, založili občiansku iniciatívu. Podávanie sťažností na dodávateľa, ktorým je Západoslovenská vodárenská spoločnosť, neprinieslo žiadne výsledky.
Na začiatku júna sa konalo verejné zhromaždenie občanov z poškodených bytov. Zvolali ho členovia občianskej iniciatívy na čele s Anikou Jurkasovou. Cieľom bola verejná diskusia na tému nekvalitnej vody, účasť však sklamala aj samotných organizátorov. „Nie som nadšená množstvom ľudí, ktorí nás prišli podporiť,“ povedala sklamaná Jurkasová.
Oznam o konaní zhromaždenia podľa jej slov hlásili v rozhlase, sama roznášala aj letáky. Napriek tomu členovia iniciatívy pokračujú v úsilí o kvalitnú vodu. „Už asi šesť mesiacov komunikujeme s advokátom a súdnym znalcom. Potrebujeme čo najväčšiu podporu zo strany občanov,“ pokračuje Jurkasová. „Treba si stanoviť cieľ a ten máme – požadujeme odškodnenie.“ Výšku stanoví podľa zákona súdny znalec, ktorý vie vyčísliť túto sumu na základe dôkazov.
Poškodení Seredčania zakladajú občianske združenie, ktoré bude obhajovať ich záujmy. Občanov bude zastupovať právnik Ján Čarnogurský, bývalý predseda vlády SR.
„Právnici z okolia Serede nemali odvahu ísť do toho s nami. Pán Čarnogurský má v nás dôveru a my v neho takisto,“ zdôvodnila výber advokáta Jurkasová.
Poškodených podporili aj poslanci mesta
Na verejné zhromaždenie boli pozvaní aj poslanci mesta. Pozvanie prijal Dušan Irsák, Pavol Kurbel, Michal Irsák a Michal Hanus. Práve posledne menovaný sa vo veci angažuje nielen ako komunálny politik, ale aj ako jeden z poškodených. „Sám som tento problém začal vnímať už pred viac ako dvoma rokmi,“ povedal Hanus o začiatkoch problémov s pitnou vodou.
Aj on so svojou rodinou obmedzil používanie vody z vodovodu ako pitnej na minimum. „Ako jeden z obyvateľov mesta Sereď a poslanec mestského zastupiteľstva som sa rozhodol chrániť záujmy tak mojej rodiny, ako aj obyvateľov, a teda vyjadrujem podporu aktivitám smerujúcim k náprave tohto nepriaznivého stavu, ktorý nemožno chápať ako sezónny, pretože k dodávke kalnej vody prichádza v priebehu celého roka.“ Poslanec je ochotný podporiť aj právnu cestu, ak je to predpokladom úspechu.
Sťažností na nekvalitnú vodu majú v celom kraji.
FOTO: (AJ)
Kalnú vodu mali aj v Galante
Prípady nevyhovujúcej vody sa objavili aj v iných mestách na juhozápade. Galanta podávala spoločnosti ZsVS žiadosť o vysvetlenie kvality pitnej vody. Sťažnosť bola podaná na základe podnetov od občanov miestnej časti Hody, Hodskej ulice a sídliska Sever. Dodávateľ sťažnosť preveril a podľa oficiálneho stanoviska, ktoré zaslal radnici, neevidujú žiadnu sťažnosť na kvalitu pitnej vody dodanej z verejného vodovodu od odberateľov v uvedených oblastiach mesta.
„Na základe zistených skutočností konštatujeme, že v rámci opráv porúch, resp. v rámci pravidelného preplachovania vodovodného potrubia, mohlo dôjsť ku krátkodobému zhoršeniu senzorických vlastností pitnej vody vo verejnom vodovode (zákal, farba, priehľadnosť, pach, chuť, teplota a pod.), ktoré sú vnímateľné ľudskými zmyslami,“ konštatuje riaditeľ Odštepného závodu ZsVS Galanta Ľubomír Fraňo. Podľa jeho slov pitná voda zodpovedá všetkým hygienickým predpisom.
Spoločnosť vykonala rozbory vzoriek pitnej vody a na základe nich bolo zistené, že kvalita vody zodpovedá požiadavkám na vodu určenú pre ľudskú spotrebu v zmysle nariadenia vlády.
Fraňo zároveň vyzýva, aby občania nahlasovali nedostatky v kvalite pitnej vody. Zodpovední pracovníci po zistení nedostatkov vykonajú všetky opatrenia smerujúce k obnoveniu požadovaných vlastností pitnej vody vo verejnom vodovode.
K zakaleniu vody dochádza pri napúšťaní bazénov
Problém s kalnou vodou trápi aj občanov Šale. Viacerí sa sťažovali, že im – rovnako ako v iných mestách – tečie nekvalitná, žltá voda. Niektorí dokonca hovoria o hnedej. Trápi ich, že za nekvalitnú vodu musia platiť rovnaké peniaze ako iní platia za nezakalenú a vyhovujúcu. Na varenie a pitie si kupujú stolovú neperlivú vodu. Podľa ich slov by pomohla výmena potrubia.
Na sťažnosti reagovala aj ZsVS, ktorá požiadala odberateľov z verejného vodovodu, aby napúšťanie vody do bazénov vopred konzultovali s príslušným výrobno - prevádzkovým strediskom v Šali. „Kvôli vysokej rýchlosti prúdenia vody v potrubí môže dochádzať k uvoľneniu sedimentov v potrubí a tým k zakaleniu vody. Rovnako môže nastať pokles tlaku v sieti, ktorý sa môže prejaviť aj u ostatných odberateľov,“ píše sa v oficiálnom vyjadrení vodární. Občanov žiadajú, aby bazény napúšťali v nočných hodinách a s minimálnym otvorením výtokového kohútika, aby voda tiekla pomaly.