NITRA. Radnica bude hľadať špecializovanú firmu, ktorá má vyriešiť problémy s parkovaním na sídliskách Klokočina, Diely, Čermáň a Chrenová. Podmienky verejnej súťaže budú známe v septembri. Vypracuje ich prednosta v spolupráci s útvarom hlavného architekta.
Víťaz súťaže má navrhnúť a zároveň prevádzkovať rezidentský parkovací systém na sídliskách. Jeho úlohou má byť aj realizácia potrebného dopravného značenia, vydávanie rezidentských parkovacích kariet a kontrolná činnosť.
Radnici zatiaľ prezentovali svoje návrhy dve firmy, ktoré sa zaoberajú statickou dopravou. „Oslovili mesto asi pred 1,5 rokom. Umožnili sme im prezentovať ich návrhy riešení pred vedením mesta a predsedami výborov mestských častí,“ povedal prednosta Igor Kršiak.
Hrozí búrka nevôle
„Vedia riešiť svojimi technickými možnosťami parkovanie na sídliskách,“ povedal o firmách primátor Jozef Dvonč. Uvedomuje si však, že ide o citlivú záležitosť: „Každé opatrenie tam môže vyvolať veľmi veľkú búrku nevôle.“
Primátor naznačil, že mesto môže napríklad spoplatniť majiteľom parkovanie ich druhého auta alebo zakázať parkovanie vozidiel nad 3,5 tony na sídliskách. „Môže to spôsobiť veľký rozruch. Nie je to jednoduché, keď pri výstavbe činžiakov bolo plánované jedno auto na rodinu a dnes tam máte 3-4 autá. V mnohých bytoch sú podnikateľské subjekty a s tým sa voľakedy vôbec nepočítalo“.
Z analýzy, ktorú vypracovali na mestskom úrade, vyplýva, že na jedno parkovacie miesto pripadá na Klokočine 1,69 vozidla. Nedostatok miest ale spoplatnenie a zavedenie rezidentského parkovania nevyrieši.
„Robíme aj čiastkové opatrenia, či už je to zjednosmerňovanie ulíc, alebo vyznačovanie plôch, ktoré sú vhodné na parkovanie,“ povedal primátor.
Prísnejšie podmienky
Podľa analýzy však voľných trávnatých plôch, kde by mohli vzniknúť parkovacie miesta, ubúda. Rovnako aj možností zjednosmeriť ulice.
„Podstatná časť komunikácií na Klokočine sa zjednosmernila a už v tejto oblasti nie je veľa možností,“ píše sa v materiáli s názvom Koncepčný a ideový návrh parkovania na sídliskách, ktorý dala vypracovať radnica.
Na Chrenovej vraj nie je toľko miestnych zjednosmernení ako na Klokočine, pretože „návrhy, ktoré boli predkladané na výbor mestskej časti, neboli kladne prijaté“.
Mesto vidí riešenie aj v sprísnení podmienok pre vyhradzovanie parkovacích miest pre zdravotne ťažko postihnuté osoby. „V niektorých prípadoch môže byť systém zneužitý. Každé uvoľnené miesto nám zvyšuje možnosť parkovania pre tých ostatných,“ povedal primátor.
Novinkou je, že náklady na vyznačenie takéhoto vyhradeného miesta bude po novom znášať mesto a nie zdravotne postihnutý.
Čiastočne by malo pomôcť aj správne vyznačenie parkovacích miest na sídliskách, aby vodiči nezaberali viac miest ako treba. V tejto súvislosti sa uvažuje o plastovom vodorovnom značení, „ktoré má podstatne dlhšiu životnosť ako klasické značenie s farbou“. Náklady sú však trojnásobne vyššie.
Na jedno parkovacie miesto pripadá na Klokočine 1,69 vozidla. Foto: (jk)
Chcú parkovacie domy
Koncepčný a ideový návrh parkovania na sídliskách zobrali poslanci na vedomie a doplnili o dva body. Podľa prvého musí pri novej výstavbe riešiť parkovanie zo svojich zdrojov investor.
Podľa druhého treba pri navrhovaní nových možností verejného parkovania uprednostňovať výstavbu parkovacích domov. Zatiaľ ale takéto snahy nevyšli, dvaja investori, ktorí mali postaviť parkovacie domy na Klokočine, od zmluvy odstúpili.
Naposledy bola súťaž vypísaná vlani, prihlásila sa len jedna firma z Levíc. Mala záujem stavať na zelenej ploche, ktorá je ohraničená ulicami Mikovíniho - Čajkovského -Partizánska. Stavba mala byť hotová na jar.
Konateľ povedal, že parkovanie by malo stáť 30 až 50 eur mesačne - podľa toho, či pôjde o parkovacie, alebo garážové miesto. Nakoniec od projektu odstúpil pre nedostatok financií.