NITRA. Rekonštrukcia autobusovej stanice postupuje pomaly. Od marca sa toho na pohľad veľa neurobilo. Boli dni, keď na stavbe ľudia nevideli žiadny ruch.
Podľa pôvodných plánov mala byť už pred dvomi mesiacmi ukončená prvá etapa prác. Kedy bude hotová, nie je dodnes známe. Spoločnosť Arriva sa k novým termínom nevyjadruje.
„Aktuálne ešte stále trvá prvá etapa modernizácie autobusovej stanice,“ povedala Petra Helecz, marketingová manažérka.
Takto má vyzerať stanica po modernizácii. Zdroj: Arriva
Čo ich zdržalo?
Dopravca, ktorý je zároveň investorom, nekomentuje ani dôvody meškania. V minulosti sa vyjadril, že jedným z dôvodov bola oprava tepelných rozvodov, ktoré vedú pod spevnenou plochou. Nitrianska teplárenská spoločnosť ich vraj opravovala takmer mesiac.
Ďalšie zdržanie malo spôsobiť prepracovanie projektovej dokumentácie. Investor sa totiž dodatočne rozhodol, že medzi jednotlivými nástupiskami nebude avizované prestrešenie. To znamená, že sa cestujúci nedostanú z čakárne k autobusom suchou nohou, ako bolo pôvodne plánované.
Prepracovanie projektu spolu s opravou tepelných rozvodov malo spôsobiť asi dvojmesačné zdržanie. Petra Helecz v máji povedala, že sa preto prvá etapa modernizácie „spresňuje na približne päť mesiacov“. Tie už uplynuli a práce ani zďaleka nie sú ukončené.
Na stavbe často nie je žiadny stavebný ruch. Na hornej snímke vľavo vidieť staré prístrešky. Foto: (jk)
Problémy so statikou
Nemenovaný zdroj tvrdí, že problémy narobilo nestabilné podložie. Spomína sa aj v maile, ktorý v júni zaslala Petra Helecz nespokojnému čitateľovi Jozefovi Búrimu. „Pokiaľ ide o spevnené plochy, tie sú po desaťročiach používania značne poškodené a ich oprava je vzhľadom na nestabilné podložie, na akom sa stavba autobusovej stanice nachádza, náročnejšia.“
„Nad rámec pôvodných plánov sa vykonávali napríklad dodatočné statické výpočty a navrhovali upravené riešenia,“ vyjadrila sa nedávno Petra Helecz pre naše noviny. S čím súviseli tieto dodatočné statické výpočty, nekonkretizovala.
Stavajú prístrešky
V prvej etape sa robí plocha, na ktorej boli predtým nástupiská 20 až 31. Tie dočasne presunuli na nekrytú plochu za reštauráciou Pelikán.
Staré prístrešky zbúrali už v marci, nové začali stavať koncom júla. Stojí už aj hrubá stavba oproti čakárni, v ktorej budú toalety, priestor pre matky s deťmi a úschovňa batožín. Cestujúcim má slúžiť už po dokončení prvej etapy modernizácie. Petra Helecz potvrdila, že ju dajú do predčasného užívania.
Na stanici pribudnú aj druhé toalety - stáť majú na mieste súčasných neďaleko reštaurácie Pelikán.
Pribudnú infosystémy
Autobusová stanica v Nitre je v prevádzke od roku 1978. Jej modernizácia je naplánovaná na sedem etáp. Podľa pôvodných plánov mali trvať 1,5 roka. Náklady Arriva vyčíslila na 2 milióny eur.
Na stanici budú nové prístrešky aj nový betónový povrch. Pešie chodníky a priestor pod prístreškami majú byť zo zámkovej dlažby. Pribudnú oddychové zóny so zeleňou, nové usporiadanie a jednotný vzhľad majú dostať aj predajné stánky.
„Pre zvýšenie komfortu cestujúcich budú kľúčovými zmenami zavedenie elektronických informačných systémov a vybudovanie nových, bezbariérových vstupov,“ píše sa v tlačovej správe, ktorú dopravca vydal na jar.
Železničná stanica v Nitre. Foto: (jk)
Železničná stanica na rekonštrukciu čaká
Kedy sa dočká avizovanej rekonštrukcie železničná stanica v Nitre, nie je známe. Zrejme to však nebude skôr ako o štyri roky. Zatiaľ boli vynovené aspoň toalety - súvisí to so zavádzaním štandardov na zvýšenie kultúry cestovania.
V Nitre sa vlani urobilo aj viacero ďalších menších investícií. Vynovená bola najmä čakáreň a vo vstupnej hale sú nové lavice a osvetlenie.
Väčšie zmeny sú plánované v súvislosti s projektom elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov - Nitra - Šurany. Závisí to vraj od toho, či železnice získajú peniaze z eurofondov. Ak uspejú, na stanici urobia „zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, nový vizuálny informačný prístup a bezbariérový prístup pre cestujúcich, ako aj kamerový systém“.
Štúdia realizovateľnosti projektu má byť ukončená v tomto roku, rovnako aj proces posúdenia vplyvu stavby na životné prostredie. „Následne je plánované pokračovať v spracovaní projektovej dokumentácie všetkých stupňov, až po dokumentáciu pre výber zhotoviteľa v horizonte roku 2018,“ píše sa v stanovisku železníc.
Projekt by sa mal realizovať v rokoch 2019 až 2022.
(mh)
Pohľad na železničnú stanicu spredu. Foto: (jk)