NITRA. V polovici septembra sa nitrianska divadelná obec môže tešiť na premiéry dvoch inscenácií v jeden večer. Divadlo Andreja Bagara sa v rámci projektu Archetypy rozhodlo skúmať zásadné diela svetovej literatúry dnešného sveta a hneď prvými z nich sú dve hry súčasného rakúskeho dramatika Ewalda Palmetshofera. Hra Faust je hladný a zabehla mu Grétka je voľne inšpirovaná Goetheho Faustom, jej réžie sa ujme český režisér a herec slovenského pôvodu Braňo Holiček. Inšpiráciou pre druhé predstavenie Hamlet je mŕtvy, stav beztiaže sa stal Shakespearov Hamlet, režijne ho pripravuje šéfdramaturg DAB Svetozár Sprušanský. Obe inscenácie DAB v Štúdiu uvedie 18. a 19. septembra.
Útek pred realitou
„Faust je hladný a zabehla mu Grétka je hra, ktorá podľa môjho názoru a aj interpretácie, s ktorou chceme pracovať, je zaujímavá práve preto, že veľmi výrazne odráža životný pocit generácie súčasných tridsiatnikov. To je asi na nej najlákavejšie, pretože je málo takých hier, ktoré by sa priamo zaoberali problematikou tejto generácie, ktorá v podstate má všetko, ale zároveň nemá nič,“ uvažuje Braňo Holiček.
„Má pocit neuchopiteľného, neukotveného života, ten je celkovo v spoločnosti veľmi hmatateľný. Je to také prežívanie, zábava, ľahostajnosť, ktorá je útekom pred realitou. Tým je táto hra pozoruhodná a ten pocit, ktorý som spomínal, by som z nej rád dostal. Je v nej nejakým spôsobom zakódovaný vo výraznom kontraste k vnútornému odhaľovaniu sa.“
Autorský prístup bude podľa režiséra v hre veľmi výrazný. „Príbehom síce máme „vykolíkované ihrisko“, dá sa v ňom ale veľmi slobodne pohybovať a hrať,“ dodal.
Pre tridsiatnika Braňa Holičku je Faust prvou spolupráca nielen s DAB, ale vôbec prvou réžiou na Slovensku. Už deviatu sezónu je kmeňovým režisérom Štúdia Ypsilon v Prahe, ale nedávno režíroval aj v Národnom divadle v Brne.
„V pražskom Divadle v Dlouhé je slovenská sekcia, raz som s jej hercami robil Jožka Púčika a jeho kariéru. Som, mimochodom, prasynovcom Ivana Stodolu,“ prezradil Holiček, rodák z Košíc, ktorého si môžeme pamätať ako sokoliara Tomáša z rovnomennej rozprávky.
Sviežosť i humor
Podľa Svetozára Sprušanského, ktorý režijne pripravuje predstavenie Hamlet je mŕtvy, stav beztiaže, hry napriek odlišnosti postáv či deja spája už spomínaný životný pocit súčasníka od 25 do 35 rokov. Práve tento pocit odrážajúci jeho problémy a názory sa Palmetshoferove hry snažia dostať na javisko.
„Diváka iste hry prekvapia svojou neobvyklosťou, zvláštnym spôsobom rozprávania príbehu i jazykom. Napriek závažnosti výpovede im nebude chýbať sviežosť i humor,“ doplnil Sprušanský.
Zľava režisér Braňo Holiček a Svetozár Sprušanský. FOTO: (ČE)