NITRA. Talianka Cristina Fiorenza žijúca roky vo Viedni a Slovenka Lucia Tallová sa do 4. októbra spoločne predstavujú v Nitrianskej galérii. Kurátorskú koncepciu výstavy Devoid places pre ne a pre priestor Salónu pripravila Katarína Slaninová, ktorá vymyslela aj názov.
Lesy a more
Devoid places podľa Lucie Tallovej znamená v slovenčine v prenesenom zmysle slova niečo ako stratené, ukryté krajiny.
„S Cristinou sme sa spoznali na rezidenčnom pobyte vo Viedni v roku 2011. Hneď na začiatku sme si sadli ľudsky aj umelecky. Už vtedy sme si hovorili, že by sme raz chceli mať spoločnú výstavu a teraz sa nám to v Nitre splnilo, čomu sa obe veľmi tešíme,” hovorí Lucia Tallová.
Cristinným príspevkom do spoločnej expozície sú veľkoformátové maľby a kresby na papieri, spojené s kolážou. Zachytávajú lesy lúky, jazerné krajiny. Lucia má zas na stoloch inštalácie pod názvom More.
„Predstavujú akvarely, koláže zo starých fotografií a pohľadníc, ktoré už veľmi dlho zbieram. Väčšina na tejto výstave pochádza z Kalifornie, kde som bola toto leto. Celá atmosféra tej krajiny ma pohltila a inšpirovala k tejto inštalácii,” vraví Lucia.
„Vždy tvorím z nejakých spomienok z ciest, alebo znázorňujem krajiny, ktoré ma obklopujú. Tomu som zostala verná aj v tomto projekte, aj keď som klasický maliar a toto je pre mňa skôr výnimočná poloha. Motívy v inštalácii znázorňujú more – morskú krajinu alebo hladinu. Zamerané sú buď na prísne rovný horizont alebo zrkadlenie a vlnenie morskej hladiny. Badať z nich fascináciu morom, keď stojíte na pláži a hľadíte do diaľky na horizont...”
Vykročenie k prírode
Obe autorky spája to, že po formálnej stránke pracujú s hlavným námetom krajinomaľby. Sú to krajiny, ktoré si podľa Tallovej hľadajú svoj priestor vo svete. Obe tiež vstupujú do svojich diel s nejakým prvkom ručných prác. Cristina do svojich obrazov, kresieb a koláží vyšíva a používa rôzne textilné techniky, Lucia zas často využíva fragment ornamentálnym háčkovaných dečiek a čipiek. Tieto rýdzo ženské, subtílne prvky sú podľa kurátorky Kataríny Slaninovej ich osobným komentárom a nástrojom na vytváranie či dotváranie príbehu.
Doterajšia tvorba Lucie Tallovej oscilovala najmä okolo mestskej krajiny. Tentoraz Tallová podľa kurátorky vstupuje do nájdených dobových fotografií prostredníctvom akvarelu a textilu, horizont otáča a vytvára takmer abstraktné, metafyzické morské krajiny. Staršia tvorba Cristiny Fiorenzy vedome odkazovala k postupom talianskych avantgárd zo začiatku minulého storočia s využívaním „utopistických” a ideálnych návrhov obydlí budúcnosti či urbanistických štúdií. V prezentovaných dielach je ústredným motívom jej koláží a malieb archetypálny symbol prvotných obydlí človeka.
Výstava v Salóne je vykročením autoriek z mestského priestoru späť k prírode, k jej nespútanej, nepredvídateľnej sile, ktorá je zároveň zdrojom očisty a inšpirácie pre každého z nás, dodáva Katarína Slaninová.
Lucia Tallová so svojimi prácami. FOTO: (ČE)