NITRA. Už 66. sezóna v Divadle Andreja Bagara (DAB) prinesie rekordných deväť premiér. Žánrovo i tematicky pestrá sezóna ponúkne divákovi komédie, časom overenú klasiku aj silné príbehy.
Výmena po 22 rokoch
Podľa riaditeľa DAB Jána Grešša je dramaturgicky sezóna vystavaná tak, aby si každý prišiel na svoje. „Aj ten divák, ktorý má rád Kamenný chodníček, aj ten, ktorý v divadle vyhľadáva abstrakciu. Nie sme tak vyprofilovaní, že by sme boli divadlom komédie, absurdnej drámy či abstraktných autorských titulov. Musíme ponúkať rôznorodosť. Koho nebaví abstrakcia, nech si k nám príde pozrieť komédiu alebo nejaký dojímavý príbeh,“ povedal Ján Greššo.
Zároveň prezradil, že divákov okrem nových titulov v divadle privíta aj vynovená veľká sála, konkrétne nové sedadlá v hodnote 60–tisíc eur. „Dvadsaťdva rokov tu vydržali sedadlá, ktoré tu boli predtým. Podpísal sa na nich zub času ale, bohužiaľ, aj mnohí diváci – boli polepené žuvačkami, dorezané a s polámanými sedacími konzolkami. Teda niekedy aj sami diváci prispievajú k tomu, že náš zriaďovateľ NSK nám musí pomôcť nejakou veľkou čiastkou. Bodaj by to bolo zase až po tých 22 rokoch,“ zaželal si Ján Greššo.
Deväť premiér
Ako doplnil šéfdramaturg DAB Svetozár Sprušanský, ponuka je naozaj bohatá. „Nepamätám si takúto sezónu. Je to aj preto, že inscenácie Potkany, Gazdiná roba a Skrotenie zlej ženy sa pre tehotenstvo Kristíny Turjanovej zamrazujú a jednu sezónu hrať nebudú, čakajú nás tiež nejaké derniéry – podľa všetkého u Zlatého draka a Parazita. O to viac je priestor pre nové tituly,“ uviedol na tlačovej besede DAB šéfdramaturg divadla Svetozár Sprušanský.
„Snažili sme sa, aby bola sezóna žánrov rôznorodá. Dominujú v nej komediálne tituly, ale neodpustili sme si aj predstavenia, ktoré po formálnej stránke ponúkajú aj iný pohľad na divadlo a tematicky riešia problémy súčasníka tak, ako ich vidia nielen autori, ale aj my, samotní tvorcovia. Sú to témy fungovania vo vzťahu k tomuto prostrediu, mestu, krajine, vo vzťahu k rodičom, partnerom až po otázky širšieho uspôsobenia sa v historickom kontexte. Komédie budú čerpať námety zo zákulisia divadla, niektoré ponúknu situačný humor, iné budú vychádzať z klasických predlôh, niektoré zo súčasnosti.“
V sezóne si divadlo predstaveniami pripomenie aj narodeniny dvoch kolegýň – jubilantiek Gabiky Dolnej a Daniely Kuffelovej.
Režiséri spoza hraníc
Dobrým zvykom DAB bolo pozývať na hosťovanie renomovaných režisérov spoza hraníc. Vrátili sa k tomu aj v tejto sezóne. „Som rád, že ich tu bude požehnane. Jedným z nich je Braňo Holiček, mladý slovenský herec, dnes predovšetkým úspešný český režisér - experimentátor. Je takou malou radosťou v každodennej divadelnej prevádzke. On so svojou osobitou divadelnou poetikou a spôsobom autorského prístupu k príprave inscenácie je potvrdením, že divadlo vo svojej mnohorakosti ešte žije. Aj jeho - teda náš spoločný - výber hry Ewalda Palmetshofera Faust je hladný a zabehla mu Grétka, ktorá je spolu s hrou Hamlet je mŕtvy, stav bez tiaže súčasťou septembrovej dvojpremiéry, je toho dôkazom. V našich divadelných končinách niečo nové a pre diváka zvláštne,“ potvrdil Sprušanský.
Druhým titulom v réžii hosťujúceho režiséra bude komédia Z rúčky do rúčky. Podľa šéfdramaturga prežil Stano Slovák so svojimi rodičmi Evou Matejkovou a Mariánom Slovákom takmer celé detstvo v Nitre. Dnes je úspešným hercom a režisérom v Městskom divadle v Brne. „Som rád, že sa pomyselne do Nitry po toľkých rokoch vracia. Aspoň profesionálne, a so žánrom divadelnej komédie, ktorej ako herec a aj ako režisér dobre rozumie.“
O istom spôsobe „návratu“ možno hovoriť aj v prípade hosťovania ukrajinského režiséra Valentina Kozmenka-Delindeho. Úspešný režisér má na konte divadelné hity realizované v Moskve a v poslednom období najmä na Ukrajine. Tentoraz sme sa dohodli na „šírení“ pozitívnej energie prostredníctvom Moliéra a jeho Scapinových šibalstiev,“ pokračuje Sprušanský.
„Iné to bolo v prípade hosťovania Jurija Kvjatkovského z Moskvy. Už niekoľko rokov som hľadal ruského režiséra nastupujúcej mladej generácie, ktorý by svojím javiskovým videním a poetikou priniesol práve z klasického ruského divadelného prostredia niečo neklasické, novátorské, a pritom komunikatívne a zrozumiteľné. Príprava a realizácia tohto hosťovania je nesmierne náročná, ale verím, že výsledok bude stáť za to. Len výber titulu Pyramída trval takmer päť mesiacov.“
Réžie ostatných titulov DAB sa ujmú Michal Spišák, Soňa Ferancová a Svetozár Sprušanský.