NITRA. Obyvatelia mestskej časti Dražovce odovzdali pripomienky k zámeru výstavby automobilky Jaguar Land Rover. Zhrnuli ich do 42 bodov.
Pavol Civáň a Juraj Matejka spolu s mestským poslancom Pavlom Vargom priniesli pripomienky osobne na okresný úrad, odbor starostlivosti o životné prostredie. Nechcú zastaviť výstavbu závodu, ktorý má stáť v ich susedstve, ale minimalizovať negatívne vplyvy na životné prostredie.
Možnosť pripomienkovať zámer bola podľa Matejku zverejnená iba na papieri formátu A4 na mestskej úradnej tabuli a na webovej stránke. Dražovčania to stihli na poslednú chvíľu.
„Pripomienky odovzdávame aj primátorovi a na župný úrad. Za 4-5 dní sme vyzbierali vyše päťsto podpisov,“ dodal poslanec Varga.
Zelené zóny aj strechy
„Požiadavky sme koncipovali tak, aby boli rozumné, aby sme neuškodili štátu a ekonomike. Chceme len znížiť negatívny dopad na nás, na mesto,“ povedal Juraj Matejka.
Ľudia v prvom rade požadujú, aby sa investor zaviazal vytvoriť zelené zóny so stromovými porastmi nad rámec bežných povinností, aby zabránil šíreniu hluku a ďalších environmentálnych záťaží z automobilky, aby sa križovatky posunuli ďalej od intravilánu.
Medzi mestskou časťou a automobilkou by mal podľa občanov vzniknúť zelený pás so stromami, ktoré vytvoria silnú deliacu čiaru. Zelené majú byť aj strechy objektov. Takéto riešenie by aspoň čiastočne vylepšilo výhľad od vzácneho dražovského kostolíka, pretože krajina sa po postavení fabriky navždy zmení.
V lokalite pri Dražovciach, ktorú štát v júli vyhlásil za strategické územie, sú už stroje. Foto: (rp)
Chcú nájsť kompromis
Ľudia napríklad žiadajú zvýšiť protihlukovú stenu (má byť lomená a vysoká asi 7 metrov), posunúť cestu a areál automobilky o najmenej 50 metrov smerom k rieke Nitra a posunúť aj lakovňu. Obávajú sa výparov z tejto prevádzky, preto chcú, aby bola vzduchotechnika pod strešným plášťom a aby výduchy smerovali do neobývaných častí.
Dražovčania majú strach aj o podzemné vody. „Keďže v priľahlých územiach sú používané studne na hospodárske účely a niektoré aj pre pitnú vodu, je nevyhnutné zaručiť, že odber automobilky nebude mať negatívny vplyv na kvalitu a množstvo podzemnej vody,“ píše sa v pripomienkach.
Na poli sú už stroje
„Veríme, že aspoň trom štvrtinám našich pripomienok bude vyhovené. A dôvody, prečo neboli ostatné schválené, by mal investor ľuďom povedať na verejnom zhromaždení,“ povedal Pavol Civáň.
Pripomienkami sa teraz zaoberá odbor starostlivosti o životné prostredie na okresnom úrade. „Vyhodnotenie bude vykonané v súlade so zákonom, v termíne do 20 dní od uplynutia poslednej lehoty,“ vyjadrili sa na okresnom úrade, ktorý eviduje sedem podaní od verejnosti.
Britská automobilka má byť súčasťou strategického parku, ktorý nadviaže na existujúci priemyselný park Sever. Bude sa rozprestierať na ploche 734,2 hektára v katastroch mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. Automobilka by mala zabrať 200 až 300 hektárov.
Štát už začal s prípravou územia. Na poli za Dražovcami sme videli ťažké stroje. Čo konkrétne a na základe akej objednávky robili, sa nám zistiť nepodarilo.
V závode by mali prvé autá vyrábať v roku 2018. Zatiaľ je to stále len zámer, definitívne rozhodnutie o výstavbe bude nadväzovať na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá sa očakáva do konca tohto roka.