NITRA. Vyblýskanú Tatru kabriolet, Tatru 600 Tatraplan, drevený model Tatry Präsident a mnoho iných zaujímavostí môžete do 7. októbra vidieť v Galérií Mlyny.
Ako povedal Dezider Mészáros z Mlynov, ide o expozíciu jednej značky. „Snažili sme vystaviť autá, ktoré poukazujú na celý vývoj Tatroviek: od najstarších - Tatra Präsident až po najnovšie - Tatra 613,“ hovorí Mészáros. „V interaktívnej dielni na prvom poschodí sa deti hravou formou naučia niečo o automobiloch, môžu si na magnetickej tabuli zostaviť aj svoje vlastné auto. Navrhnúť karosériu auta z modelárskej hliny si môžu ľudia vyskúšať v dizajnérskom štúdiu.“
Výstavu spolu s obchodným centrom pripravila spoločnosť Ideapark Praha, Múzeum Tatry v Kopřivnici a súkromní majitelia historických vozidiel z Česka a Slovenska.
„Exponáty sme inštalovali jeden deň a noc. Priviezli sme ich na dvoch kamiónoch, niektoré autá prišli „po vlastných“. Do Mlynov sme priamo „zaparkovali“ cez núdzové dvere pri hlavnom vchode,“ hovorí Lukáš Krátký z Ideaparku.
„K najstarším exponátom výstavy patrí podvozok Tatry 11 a Tatra 12, ktoré sa vyrábali v rokoch 1926 a 1929. Končí to Tatrou 613, ktorá sa prestala vyrábať po revolúcii v roku 1996. Limuzíny vyrábané po roku 1988 boli určené výhradne pre politickú špičku a úradnú reprezentáciu štátu a štátnych podnikov. Najcennejším kusom výstavy je striebrosivá Tatra 87, ktorej hodnota sa pohybuje okolo 3 miliónov českých korún. Jeden exemplár je tuším na Slovensku, jeden v Čechách a tretí v múzeu v Kopřivnici.“
Pozoruhodný je tiež drevený model Tatry Präsident, ktorú vyrobili učni SOŠ v Prahe. Präsident – „koč bez koní“, keďže základ auta vychádzal z koča - bol prvým sériovo vyrábaným vozidlom na území Česka, predtým Rakúska-Uhorska. Prvý Präsident vyrobili v rokoch 1897 – 1898. Motor Benz bol v špeciálnej skrinke za zadnou nápravou, štartoval sa roztočením zotrvačníkov pákou medzi zadnými kolesami.
„Okrem vozidiel môžu návštevníci vidieť napríklad motor v reze z Tatry 603, na ktorom po stlačení tlačidla vidia, ako funguje, či veľký desaťvalcový motor z Tatry 815. Mnoho vodičov, ktorí s týmto autom denno-denne jazdí, motor takto pekne vonku nikdy nevideli,“ pokračuje Krátký. „Zaujímavosťou je aj výstava modelov Tatra ručne vyrobených z papiera zo zadných strán kalendárov a škatúľ bonboniér. Naši chlapci z Ideaparku zas vyrobili papierový model hasičskej Tatry.“
Výstava podľa Krátkého istým spôsobom reprezentuje perspektívny obor techniky. Takouto zaujímavou formou ho chceli priblížiť hlavne mládeži a ukázať jej tak cestu, ktorou by sa mohla uberať pri výbere svojho ďalšieho vzdelania a zamestnania.
„Česko rovnako ako Slovensko pociťuje nedostatok odborných pracovníkov – návrhárov i výrobcov. Starých skúsených profesionálov je stále menej, v Kopřivnici by o tom mohli rozprávať,“ poznamenal Krátký.
FOTKY: (ČE)