Pondelok, 18. február, 2019 | Meniny má Jaromír

Na nitrianskych sídliskách chýbajú parkovacie miesta. Vyriešia to karty a značky?

Podmienky súťaže poslanci neschválili. Materiál treba dopracovať.

Najhoršia situácia s parkovaním je na Klokočine.Najhoršia situácia s parkovaním je na Klokočine.(Zdroj: (jk))

NITRA. Radnica chce zaviesť rezidenčný parkovací systém na sídliskách Klokočina, Diely, Čermáň a Chrenová. Vymyslieť ho má firma, ktorá vyhrá verejnú súťaž.

Jej podmienky mali schváliť poslanci na októbrovom zastupiteľstve. Materiál však vrátili na dopracovanie, mali k nemu vážne pripomienky. „Všetko je to šité horúcou ihlou,“ povedal Anton Kretter.

Nový parkovací systém by mal riešiť problémy s parkovaním na sídliskách, na ktorých je dokopy okolo 7 500 parkovacích miest. Na niektorých uliciach pripadá na jedno miesto 1,7 až 1,9 vozidla.

„Pri takýchto číslach je situácia prakticky neriešiteľná,“ myslí si poslanec Miloš Dovičovič. Peter Oremus očakáva od občanov búrku nevôle, „lebo to bude strašné, my im absolútne nevieme garantovať, že prídu k domu a budú môcť zaparkovať“.

„Nemôžeme to vnímať tak, že zagarantujeme každému občanovi s každým vozidlom konkrétne parkovacie miesto. Chceme mu ale vytvoriť lukratívnejšie možnosti na parkovanie v blízkosti bydliska,“ povedal prednosta Igor Kršiak.

Zvýhodnení majú byť podľa neho obyvatelia s trvalým pobytom v Nitre, ktorí sú fyzickým aj ekonomickým prínosom pre mesto. Pre nich sú určené rezidentské karty.

Rezidenti a abonenti

„Pre účely Parkovacieho systému v Nitre sa rezidentom rozumie držiteľ vodičského preukazu, ktorý má trvalý alebo prechodný pobyt v zóne a vozidlo kategórie M1, N1 do dĺžky vozidla 5 metrov a L,“ píše sa v materiáli, ktorý predložil na zastupiteľstvo prednosta.

Ak má rezident jedno auto, má byť poplatok symbolický. Pre každé ďalšie vozidlo sa určí poplatok „vo výške násobku základného poplatku".

V materiáli sa ďalej píše, že pre držiteľov vodičského preukazu, ktorí nemajú trvalý pobyt v zóne, sú určené abonentské karty. Budú podstatne drahšie ako rezidentské. Všetky karty majú byť vydávané s platnosťou na jeden rok, potom ich treba obnoviť.

Pre zaujímavosť - na Klokočine žije podľa radnice 16 300 ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt, na Dieloch 7 100, na Čermáni 4 700 a na Chrenovej 13 500. Čísla sú zaokrúhlené na stovky. Ďalšie tisíce ľudí bývajú na sídliskách bez trvalého pobytu.

Na Klokočine pripadá na jedno parkovacie miesto 1,7 až 1,9 vozidla. Foto. (jk)

Pre návštevy päť percent

Nový parkovací systém počíta aj s návštevníkmi sídliska, pre ktorých má byť „v každej lokalite vyčlenené určité množstvo parkovacích miest bez použitia parkovacej karty“. Ich počet má byť najviac päť percent z počtu parkovacích miest.

Zavedenie novej koncepcie má podľa prednostu pomôcť aj pri zisťovaní reálnej potreby parkovacích miest. „Aby sme ich budovali logicky, to znamená na miestach, kde je ich treba, a nie záchytné parkoviská, ktoré dnes ani nie sú obsadzované tak, ako by sme si predstavovali.“

Mesto plánuje s firmou, ktorá by mala navrhnúť a prevádzkovať rezidenčný parkovací systém na sídliskách, uzavrieť koncesnú zmluvu na desať rokov. Táto firma by mala zabezpečiť aj dopravné značenie.

Podľa materiálu, ktorý zverejnila radnica, majú na sídliskách pribudnúť tisícky značiek. „Každý rezident bude mať svoju dopravnú značku,“ poukázal Štefan Štefek.

Neodskúšaný systém

Prednosta povedal, že cieľom je riešiť problémy s parkovaním na sídliskách, nie zaťažiť obyvateľov mesta. Materiál na mestskej rade uspel - zastupiteľstvu odporučila schváliť súťažné podmienky, vymenovať komisiu a uložiť prednostovi zabezpečiť vyhlásenie verejnej súťaže v termíne do 31. októbra.

„Ja si osobne myslím, že tento materiál je šitý horúcou ihlou, nejako sa to uponáhľava, neviem prečo,“ reagoval poslanec Anton Kretter.

Navrhol, aby sa materiálom zaoberali výbory mestských častí, ktoré ho nemali k dispozícii, a aby sa o ňom diskutovalo. „Nikto nám tento systém nevysvetlil a my už dnes schválime podmienky a ideme do toho,“ kritizoval Kretter, podľa ktorého ide o rizikový projekt.

Poukázal, že plánované zmeny sa dotknú viac ako polovice obyvateľov mesta. Mnohé veci pritom nie sú doriešené - napríklad, kde budú parkovať ľudia, ktorí prídu na návštevu a miesta, vyhradené na ich parkovanie, budú obsadené.

Krettera tiež zaráža, že mesto chce nový systém zaviesť naraz na všetky sídliská, pritom nikde na Slovensku nie je odskúšaný.

Spomenul aj problémy v Petržalke, kde občania pre plánované spoplatnenie parkovania vypískali starostu Bajana. „Bol by som nerád, pán primátor, aby sa tebe stalo niečo takéto,“ poznamenal Kretter.

Poslanci sa s jeho pripomienkami stotožnili, materiál sa vráti na dopracovanie.

Vlastnými silami

„My tú súťaž vypisujeme nie kvôli tomu, že chceme postihnúť vyše 40-tisíc obyvateľov, ale chceme riešiť dlhoročný problém 40-tisíc obyvateľov,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Pripomenul, že súťaž nie je výmysel vedenia mesta, ale rozhodlo o nej pred niekoľkými mesiacmi mestské zastupiteľstvo.

„Možno nepríde ani jeden návrh, keď riešime sídliská bez centra mesta. Kto sa vám chytí na nejaké sídlisko a pôjde tam robiť rezidenčné parkovanie? Na tom nie, že nezarobí, ale prerobí,“ zauvažoval primátor.

Vyzval, aby radnica súbežne riešila problém s parkovaním vlastnými silami. „Tiež nie som presvedčený o tom, že všetky štyri mestské časti môžu mať unifikovaný systém rezidenčného parkovania,“ poznamenal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Noerr advised on WebSupport deal
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  4. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  5. eKasa prichádza na Slovensko
  6. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  7. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  8. Konferencia - EU support for research
  9. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  10. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 17 923
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 554
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 947
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 289
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 673
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 513
  8. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 3 990
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 780
  10. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 3 086

Hlavné správy z MY Nitra

Zväz „rozbil“ prasiatko

Sobota v Rumanovej bola dlhá, prvý ročník zabíjačky ObFZ Nitra sa páčil všetkým.

Chuťovky pripravila skvelá partia ochotných ľudí.

Skvelé! Galanta má majstra Slovenska v atletike

Aj v malom klube, ktorý nemá ideálne podmienky na tréning, môže vyrásť výborný atlét.

Patrik Dömötör porazil v behu na 400 metrov aj Denisa Danáča z Nitry.

Seniorské medaily pre atlétov, kráľom šampionátu Ján Šuba

V bratislavskej hale Elán mali republikový šampionát dospelí atléti. Nitrianski atléti z oboch klubov ŠOG aj Stavbár vybojovali viacero medailí a popredných umiestnení.

Vľavo Ján Šuba z AC Stavbár. Vpravo štafeta ŠK ŠOG na 4x400 m - zľava Lackovičová, Ledecká, Kusyová a Švecová.

Mesto vypíše tender na dopravcu, autobusy môžu mať až šestnásť rokov

Poslanci schválili posunutie vekovej hranice. Vlani nesúhlasili.

MHD v Nitre.

Ozdobil aj Martinskú deklaráciu

Slovenskú ľudovú tvorbu povýšil na umenie.

Gabriela Čiasnohová je zberateľkou a šíriteľkou Kosteníčkovej tvorby.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Liptovská Mara dala najväčšej priehrade meno i symbol

Ako minca má dve strany, tak ich má aj Liptovská Mara.

Móda v kaštieli: Predviedli spoločenské a svadobné šaty (+FOTO)

Módna prehliadka opäť pritiahla návštevníkov všetkých vekových kategórií.

Kysučanka neprežila pád z okna nemocnice

Včera večer došlo vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou v Žiline k obrovskej tragédii. Z okna vypadla 31-ročná Kysučanka.

Vybrali SME

Už ste čítali?