NITRA. Radnica chce zaviesť rezidenčný parkovací systém na sídliskách Klokočina, Diely, Čermáň a Chrenová. Vymyslieť ho má firma, ktorá vyhrá verejnú súťaž.
Jej podmienky mali schváliť poslanci na októbrovom zastupiteľstve. Materiál však vrátili na dopracovanie, mali k nemu vážne pripomienky. „Všetko je to šité horúcou ihlou,“ povedal Anton Kretter.
Nový parkovací systém by mal riešiť problémy s parkovaním na sídliskách, na ktorých je dokopy okolo 7 500 parkovacích miest. Na niektorých uliciach pripadá na jedno miesto 1,7 až 1,9 vozidla.
„Pri takýchto číslach je situácia prakticky neriešiteľná,“ myslí si poslanec Miloš Dovičovič. Peter Oremus očakáva od občanov búrku nevôle, „lebo to bude strašné, my im absolútne nevieme garantovať, že prídu k domu a budú môcť zaparkovať“.
„Nemôžeme to vnímať tak, že zagarantujeme každému občanovi s každým vozidlom konkrétne parkovacie miesto. Chceme mu ale vytvoriť lukratívnejšie možnosti na parkovanie v blízkosti bydliska,“ povedal prednosta Igor Kršiak.
Zvýhodnení majú byť podľa neho obyvatelia s trvalým pobytom v Nitre, ktorí sú fyzickým aj ekonomickým prínosom pre mesto. Pre nich sú určené rezidentské karty.
Rezidenti a abonenti
„Pre účely Parkovacieho systému v Nitre sa rezidentom rozumie držiteľ vodičského preukazu, ktorý má trvalý alebo prechodný pobyt v zóne a vozidlo kategórie M1, N1 do dĺžky vozidla 5 metrov a L,“ píše sa v materiáli, ktorý predložil na zastupiteľstvo prednosta.
Ak má rezident jedno auto, má byť poplatok symbolický. Pre každé ďalšie vozidlo sa určí poplatok „vo výške násobku základného poplatku".
V materiáli sa ďalej píše, že pre držiteľov vodičského preukazu, ktorí nemajú trvalý pobyt v zóne, sú určené abonentské karty. Budú podstatne drahšie ako rezidentské. Všetky karty majú byť vydávané s platnosťou na jeden rok, potom ich treba obnoviť.
Pre zaujímavosť - na Klokočine žije podľa radnice 16 300 ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt, na Dieloch 7 100, na Čermáni 4 700 a na Chrenovej 13 500. Čísla sú zaokrúhlené na stovky. Ďalšie tisíce ľudí bývajú na sídliskách bez trvalého pobytu.
Na Klokočine pripadá na jedno parkovacie miesto 1,7 až 1,9 vozidla. Foto. (jk)
Pre návštevy päť percent
Nový parkovací systém počíta aj s návštevníkmi sídliska, pre ktorých má byť „v každej lokalite vyčlenené určité množstvo parkovacích miest bez použitia parkovacej karty“. Ich počet má byť najviac päť percent z počtu parkovacích miest.
Zavedenie novej koncepcie má podľa prednostu pomôcť aj pri zisťovaní reálnej potreby parkovacích miest. „Aby sme ich budovali logicky, to znamená na miestach, kde je ich treba, a nie záchytné parkoviská, ktoré dnes ani nie sú obsadzované tak, ako by sme si predstavovali.“
Mesto plánuje s firmou, ktorá by mala navrhnúť a prevádzkovať rezidenčný parkovací systém na sídliskách, uzavrieť koncesnú zmluvu na desať rokov. Táto firma by mala zabezpečiť aj dopravné značenie.
Podľa materiálu, ktorý zverejnila radnica, majú na sídliskách pribudnúť tisícky značiek. „Každý rezident bude mať svoju dopravnú značku,“ poukázal Štefan Štefek.
Neodskúšaný systém
Prednosta povedal, že cieľom je riešiť problémy s parkovaním na sídliskách, nie zaťažiť obyvateľov mesta. Materiál na mestskej rade uspel - zastupiteľstvu odporučila schváliť súťažné podmienky, vymenovať komisiu a uložiť prednostovi zabezpečiť vyhlásenie verejnej súťaže v termíne do 31. októbra.
„Ja si osobne myslím, že tento materiál je šitý horúcou ihlou, nejako sa to uponáhľava, neviem prečo,“ reagoval poslanec Anton Kretter.
Navrhol, aby sa materiálom zaoberali výbory mestských častí, ktoré ho nemali k dispozícii, a aby sa o ňom diskutovalo. „Nikto nám tento systém nevysvetlil a my už dnes schválime podmienky a ideme do toho,“ kritizoval Kretter, podľa ktorého ide o rizikový projekt.
Poukázal, že plánované zmeny sa dotknú viac ako polovice obyvateľov mesta. Mnohé veci pritom nie sú doriešené - napríklad, kde budú parkovať ľudia, ktorí prídu na návštevu a miesta, vyhradené na ich parkovanie, budú obsadené.
Krettera tiež zaráža, že mesto chce nový systém zaviesť naraz na všetky sídliská, pritom nikde na Slovensku nie je odskúšaný.
Spomenul aj problémy v Petržalke, kde občania pre plánované spoplatnenie parkovania vypískali starostu Bajana. „Bol by som nerád, pán primátor, aby sa tebe stalo niečo takéto,“ poznamenal Kretter.
Poslanci sa s jeho pripomienkami stotožnili, materiál sa vráti na dopracovanie.
Vlastnými silami
„My tú súťaž vypisujeme nie kvôli tomu, že chceme postihnúť vyše 40-tisíc obyvateľov, ale chceme riešiť dlhoročný problém 40-tisíc obyvateľov,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Pripomenul, že súťaž nie je výmysel vedenia mesta, ale rozhodlo o nej pred niekoľkými mesiacmi mestské zastupiteľstvo.
„Možno nepríde ani jeden návrh, keď riešime sídliská bez centra mesta. Kto sa vám chytí na nejaké sídlisko a pôjde tam robiť rezidenčné parkovanie? Na tom nie, že nezarobí, ale prerobí,“ zauvažoval primátor.
Vyzval, aby radnica súbežne riešila problém s parkovaním vlastnými silami. „Tiež nie som presvedčený o tom, že všetky štyri mestské časti môžu mať unifikovaný systém rezidenčného parkovania,“ poznamenal.