NITRA. Na svoju tretiu divadelnú sezónu sa pomaly pripravuje Nové divadlo v Nitre. V druhej sezóne uviedli tri premiéry – Pinocchia, Cisárove šaty a Slovensko v obrazoch, v tej ďalšej plánujú naštudovať opäť tri nové hry.
Vytvorili si početnú divácku základňu
Herci Nového divadla počas uplynulej sezóny odohrali 121 predstavení pre 12 900 divákov, predstavili sa na festivaloch Dotyky a spojenia v Martine, Stretnutie - setkání v Zlíne, Kopřiva v Kopřivnici, Skupova Plzeň, Palm of fest v Prahe, Virvar - Košice, YEST v Maďarsku, ale aj na medzinárodných festivaloch Kremnické gagy, Divadelná Nitra, Amplión v Banskej Štiavnici a ďalších. Inscenácie divadla videli ľudia aj v desiatkach ďalších slovenských a českých miest.
„Pre mňa je asi najväčším úspechom to, že sme si za dva roky fungovania vytvorili početnú divácku základňu. Verím, že našimi predstaveniami sme detských, mladých i dospelých divákov nesklamali, o čom svedčí aj návštevnosť predstavení. Práve diváci dávajú našej práci zmysel,“ konštatuje dramaturgička divadla Veronika Gabčíková.
„Veľmi pozitívne našu tvorbu hodnotia aj divadelní odborníci, to je niečo, na čo som tiež veľmi hrdá. Vyústením našich snáh je pozvanie na medzinárodný bábkový festival PIF do Záhrebu, kam pocestujeme v septembri. V rámci bábkového divadla a divadla predmetu ide o veľmi rešpektovaný festival.“
Našli spoločnú reč
Aj pozvanie na Palm of fest v Prahe, kde uviedli hru Anna Franková, bolo podľa Gabčíkovej dôkazom toho, že ich inscenácie majú vysokú úroveň. Po predstavení s hercami a divákmi diskutoval pražský rabín Karol Sidon, nitrianska herečka Lucia Korená, predstaviteľka Anny, mu dokonca pripomenula jeho sesternicu v jej veku.
Svojej postavy sa Lucia zhostila tak bravúrne, že si vlani v septembri si za svoj výkon odniesla Dosky na Divadelnej Nitre 2017. Za Annu Frankovú si v „Doskách“ vyslúžil nomináciu aj režisér hry Šimon Spišák a inscenácia ako celok, čo Gabčíková považuje za ďalšie výrazné úspechy Nového divadla.
„Veľmi dôležité je pre mňa aj to, že sa detský divák na našich predstaveniach aktívne zapája a akceptuje náš systém rozprávania príbehu. Mladí diváci sú ochotní vnímať to, čo mu hovoríme, podarilo sa nám s nimi nájsť spoločnú reč. A dospelí diváci nás tiež hojne navštevujú, vracajú sa na naše predstavenia, ale v prejavoch sú konzervatívnejší.“
Zlo aj pod najkrajšou maskou
Svoju tretiu sezónu Nové divadlo otvorí na Záleskej divadelnej púti, kde 25. augusta uvedie Cisárove nové šaty a hneď 2. septembra bude ich inscenácia Kozliatka a vlk bodkou za festivalom Scénická žatva v Martine.
Na začiatku septembra začnú s Ondrejom Spišákom skúšať novú inscenáciu sezóny Čarodejnice na motívy rovnomennej knihy Roalda Dahla, premiéra by mala byť v októbri. Scénografiu robí Szilárd Boráros, Veronika Gabčíková je dramaturgička.
„Tak, ako názov napovedá, hra je o dvesto čarodejniciach, dvoch malých myšiach, starej mame a vnúčikovi. Je to vlastne prvý knižný horor pre deti, my sa ho aj takto budeme snažiť spracovať. No okrem hororových prvkov má príbeh aj dva krásne motívy: že zlo sa môže skrývať pod najkrajšou maskou a že aj malý človiečik vie zlo poraziť, keď je odhodlaný a použije mozog,“ doplnila Gabčíková.
Proces s humorom a nadsázkou
Druhou premiérou novej sezóny bude inscenácia na motívy knihy Franza Kafku Proces s premiérou vo februári. Scénografiu robí Karel Czech, dramaturgiu Veronika Gabčíková. Hra bude určená predovšetkým mladým divákom a dospelým.
„Okolo Kafku vznikol mýtus, že jeho diela sú ťažké, tragické. My by sme ho radi potlačili. Kafka podľa jeho priateľa a vydavateľa Maxa Broda písal preto, aby sa jeho čitatelia bavili, aby cez humor, nadsázku a rôzne absurdnosti pochopili podstatné veci,“ vysvetľuje dramaturgička.
„Režisér Šimon Spišák sa v Kafkovom Procese bude snažiť nájsť čo najviac humoru, ale tak, aby nenarušil vyznenie diela.“
Gabčíková sa domnieva, že práve téma osamelosti človeka v spoločnosti a riešenie vzťahu jednotlivca a spoločenstva, ktoré v knihe rezonuje, dnes mladí ľudia veľmi riešia. Verí, že hra Proces bude pre nich zaujímavá a že v nej nájdu svoje vlastné pocity, s ktorými sa v rámci puberty a vstupu do dospelosti pasujú. Že sa ich dotkne primárna téma o práve človeka na sebaurčenie a individualitu.
„Spoločnosť súdi a hodnotí každého jednotlivca aj napriek tomu, že ho nepozná, a vlastne ani nechce a nemôže poznať a pochopiť. Myslím si, že sa to netýka len mladých ľudí, ale všetkých, keďže je naša spoločnosť tak nastavená. Akákoľvek inakosť, pokus byť svojský, sa prijíma s nedôverou a v konečnom dôsledku až s odsúdením,“ myslí si Gabčíková.
Treťou plánovanou premiérou bude interaktívna rozprávka pre najmenšie deti Kocúr v čižmách, premiéra by mala byť v máji. Réžiu má opäť Šimon Spišák, scénu robí Karel Czech a dramaturgiu Veronika Gabčíková.