Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Stretnutie so županom Milanom Belicom v Nitre

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Začíname v Nitre.

Aktualizovať článok
Naposledy aktualizované pred ...

Týždenníky MY vydavateľstva Petit Press pripravili sériu diskusných fór pod názvom Stretnutie so županom. Úvodné stretnutie bolo 8.12. v Nitre s predsedom Nitrianskeho samosprávneho kraja Milanom Belicom.

Máte otázku na župana: Pošlite nám ju teraz na adresu michal.trsko@petitpress.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Témy Stretnutia so županom v Nitre

Kvalita života v nitrianskom regióne

  • Strategická priemyselná zóna v Nitre – riešenia dopravnej infraštruktúry
  • Spolupráca stredných škôl s kľúčovými zamestnávateľmi v kraji
  • Prísun investorov

Diskusia minúta po minúte bola naživo

11:07 Ďakujeme za pozornosť. Minútu po minúte zo Stretnutia so županom sme ukončili.

11:04 "Dnes je ťažko zaraďovať cyklotrasy do podpísaných zmlúv a rozbehnutých projektov," hovorí Dvonč.

11:04 Sabo z MH Invest nerozumie, ako výstavba strategického parku ovplyvnila projekt cyklotrás. "Pri hrádzi stačí hodiť tenký koberec a môže sa bicyklovať. My sme skôr cyklotrasám pomohli," odvetil Sabo v reakcii na Hrošša.

10:59 Ladislav Hroššo, starosta Jelšoviec, zastupuje šesť obcí. Pýta sa na spojenie mesta s blízkym okolím cyklotrasami.

10:55 Varga z ministerstva Holúbekovi odpovedá, že štát aj župa sú pripravení cesty poničené výstavbou opraviť. "Nemôžeme ale riešiť všetky hriechy z minulosti," povedal. Sľúbil. že cesty poničené výstavbou Jaguaru a ďalších závodov opravia rovnako ako opravili tie, ktoré sa poškodili pri nedávnej výstavbe R1.

10:50 V diskusii vystupuje Jozef Holúbek, starosta obce Výčapy-Opatovce. Podľa neho v minulosti cesty neboli stavané na dnešnú frekvenciu vozidiel, ničia ich aj autá podieľajúce sa na výstavbe nových fabrík. Holúbek sa pýta, či ich niekto aj dá do pôvodného stavu. Upozorňuje, že nejde iba o kvalitu ciest, ale hlavne o bezpečnosť občanov.

10:49 Treba sa preorientovať na technické odbory. My sme začali tým, že sme naše školy vybavili laboratóriami, povedal primátor Dvonč.

10:48 O investíciách sa župa dozvedá na poslednú chvíľu a nevie rýchlo reagovať a pripraviť svojich študentov, upozorňuje moderátorka Miriam Hojčušová. Krajská školská rada rozhoduje o nových odboroch. "V tomto procese sme my na chvoste, treba začať už od základných škôl, žiakov na ne navigujú rodičia, ktorí rozhodujú, kam pôjdu na stredné školy," reaguje Belica.

10:42 "Povoľovacie konania trvajú neskutočne dlho a nie je možné, aby kvôli jednému človeku všetko rok stálo," vyhlásil Ščurka. Dvonč sa bráni, tvrdí, že mesto posilnilo svoje stavebné oddelenie. Zmena územného plánu má svoje pravidlá a stavebné konanie tiež niečo trvá, urobili sme však všetko preto, aby konania pre podnikateľov netrvali tak dlho," reaguje Dvonč.

10:39 "Služby v priemyselnom parku nie sú žiadne, okrem pumpy, kde predávajú sendviče a teraz si tam niekto prenajal stánok a predáva kebab," kritizuje vybavenie priemyselného parku, kde pracujú tisícky ľudí, Ščurka.

10:37 Ondrej Ščurka z Nitra Invest práve ohlásil príchod štyroch nových firiem do Nitry. "Do konca roka podpíšeme zmluvy so štyrmi investormi, ktorí prídu do priemyselného parku. Jeden je subdodávateľ pre Jaguar, ďalší je z polytechniky, jeden z agrosektoru a štvrtý robí dodávací servis," povedal.

10:30 "Podporujeme znižovanie minimálneho veku vodičov," povedal Peter Varga z ministerstva dopravy. Aj týmto chce štát pomôcť zohnať šoférov. Snažia sa tiež upriamiť pozornosť študentov na zaujímavé pozície v oblasti dopravy.

10:26 Prečo v Nitre chýbajú šoféri? Je to problém celej strednej Európy, môže za to odsťahovanie sa ľudí pred niekoľkými rokmi do západnej Európy a negatívny demografický trend, vysvetľuje výpadky vodičov László Ivan z dopravnej spoločnosti Arriva. Šéfredaktorke MY Nitrianske noviny Miriam Hojčušovej povedal, že Arriva problém s vodičmi vyriešila zamestnaním vodičov z Ukrajiny. "Budeme sa snažiť, aby sme zamestnávali slovenských vodičov," povedal Ivan.

10:21 Belica sa vyjadruje k tomu, prečo župa nechala svoju školu (SOŠ polytechnická v Nitre) súkromnej spoločnosti. Podľa neho škola v rukách súkromnej spoločnosti bude vychovávať "najvzácnejšie odbory" - mechatronikov a CNC nastavovačov. Absolventi týchto odborov nájdu podľa župana uplatnenie nielen v Jaguari. "Škola dostane kvalitnejšie know-how, my môžeme ušetrené peniaze použiť na iných školách a navyše majetok prenajatej školy ostáva nám. Spoločnosť navyše do tejto školy investuje štyri milióny eur," odpovedá župan Milan Belica na otázky Miriam Hojčušovej.

10:18 Nitriansky kraj mal ešte na prelome milénia najhoršiu nezamestnanosť a najhoršie makroekonomické ukazovatele. To sa úplne zmenilo, ale áno, treba vylepšovať aj dopravu, aby sa ekonomické podmienky udržali, tvrdí župan.

10:12 Alternatívu cesty na Nové Zámky a Komárno nemáme. Prvý krok by mal byť komfortnejšie napojenie od Šale, poza Krškany a na Nové Zámky. Ministri sľubovali, že cesty budú, lebo Nové Zámky sú významný železničný uzol. Je tam rovinatý terén, výstavba železníc ani ciest preto nenaráža na morfologický problém. Náklady na investície sú tu preto relatívne nízke.

10:12 Miroslav z Nových Zámkov chce vedieť, ako chce kraj rozvíjať aj iné regióny ako len Nitru.

10:10 „Z južného ťahu by pomohli záchytné parkoviská, vtedy by sa vytvoril ten základný predpoklad. Súčasťou dopravy je aj individuálna aj statická doprava, ktorá je stále väčším problémom. Či Jaguár príde alebo nie, nesúvisí to s problémami v statickej doprave,“ myslí si László Ivan.

10:07 Prečo je Nitra vyľudnená, a to hlavne cez víkendy? Dvonč vidí príčinu v tom, že z rodinných domov sa stali firmy. Ide hlavne o domy na Kalvárii či v Krškanoch, z ktorých sa stali ambulancia a ďalšie prevádzky. "Ráno prídu do roboty a poobede odtiaľ odídu, nikto tam večer nebýva," povedal primátor.

10:06 „Z južného ťahu by pomohli záchytné parkoviská, vtedy by sa vytvoril ten základný predpoklad. Súčasťou dopravy je aj individuálna aj statická doprava, ktorá je stále väčším problémom. Či Jaguár príde alebo nie, nesúvisí to s problémami v statickej doprave,“ myslí si László Ivan.

10:01 Zdieľané Bicykle v Nitre nemajú slúžiť len na rekreáciu. "Cieľ máme jasný - je to doprava ľudí bicyklami do zamestnania," vyhlásil primátor Dvonč. Tým sa podľa neho má odľahčiť doprava v Nitre.

9:58 „Doprava je otvorený systém, sú v ňom požiadavky na kvalitu. V našom kraji došlo k nasadeniu nových autobusov. NSK je jediným krajom na Slovensku, ktorý plní podmienky nariadení EÚ o doprave,“ hovorí župan Milan Belica.

9:55 Inak je to v prípade autobusových staníc, tie si vyžadujú zlepšenie. „Autobusovú stanicu v Nitre sme veľmi dlho pripravovali, napriek tomu sme hneď v začiatkoch narazili na problémy. Nakoniec sme ich prekonali, tento rok odovzdávame nástupištia, na budúci rok nás čakajú už len priestory na komerčné využitie a predpokladáme jej celkové odovzdanie v budúcom roku,“ zhodnotil šéf Arriva problém, ktorý už dlhé roky hnevá Nitranov.

9:53 Autobusy v kraji sú na lepšej úrovni ako v minulosti. Tvrdí to šéf spoločnosti Arriva László Ivan. „Vo všeobecnosti tvrdíme, že doprava nezačína tým, keď cestujúci nastúpi na autobus, ale keď sa rozhodne cestovať. K tomu patrí aj autobusová stanica, ľudia očakávajú, že budú nastupovať z kultúrneho prostredia na dobré autobusy. Či už v spolupráci s mestom alebo s VÚC sme ich kvalitu výrazne zlepšili, takže s nimi už nemáme taký problém ako pred pár rokmi," povedal.

9:52 "Budeme sa snažiť aj v budúcnosti robiť takéto zásahy tak, aby mali minimálne dopady na obyvateľstvo. Súčasťou strategického parku bude aj budovanie tzv. obchvatu Dražoviec. Nezačneme skôr, ako budeme mať hotovú tzv. logistickú cestu popri rieke Nitra, na ktorú budeme autá odkláňať," vraví na diskusii s názvom Stretnutie so županom, ktorú zorganizovali týždenníky MY, zástupca ministerstva.

9:51 Zástupca ministerstva dopravy Varga súhlasí s tvrdením, že park nie je iba Jaguar a nikdy ani nebol. „Celá infraštruktúra bola budovaná tak, že zohľadňovala všetkých hráčov, tak existujúcich ako budúcich. Samozrejme, aj Jaguar vstupoval do tejto komunikácie, ale rozhodne to nie je šité na jednu fabriku. Je síce najväčšia, ale rozhodne nie je jediná,“ hovorí Varga.

9:45 Jaguar možno vyrieši pracovníkov aj tak, že zoberie pracovníkov, ktorí skončili inde, napríklad tých, čo teraz prišli o prácu v Giesecke and Devrient, hovorí primátor Dvonč.

9:40 „Je nám ľúto, keď naše aktivity v parku spôsobujú akékoľvek problémy. Nebudeme sa tváriť, že je nám to jedno,“ reagoval na Ondreja Ščurku riaditeľ štátnej spoločnosti MH Invest Roman Sabo. „Máme v živej pamäti, čo spôsobila uzávera križovatky Mlynárce. Teoreticky sme to mohli stavať aj počas prevádzky, ale trvalo by to omnoho dlhšie ako tie dva mesiace, ktoré sme deklarovali a dodržali na deň. Bolo to bolestivé, ale nikoho sme nestresovali dlhšie ako to bolo nutné,“ dodal k problému dvojmesačnej uzávierky križovatky pri priemyselnom parku. „Nesúhlasím, že by sme nejakého investora uprednostňovali, ale treba si priznať, že Jaguar bude strategickým investorom v parku a jeho potreby budú ovplyvňovať aj ostatných v parku,“ dodal.

9:37 Kolaps dopravy v Nitre? Hrozí to, myslí si Ondrej Ščurka, konateľ Nitra Invest. "Boli dni, keď som do priemyselného parku cestoval hodinu. Chcem apelovať na MH Invest a na starostov - ak sa nevylepší situácia v priemyselnom parku, príde ku kolapsu, aký Nitra ešte nezažila. Chcem vyzvať MH Invest, aby vyriešil križovatku v priemyselnom parku," povedal Ondrej Ščurka.

9:35 "SSC objednala veľkú štúdiu realizovateľnosti cesty I/64, je hotová, momentálne sa oboznamujeme s jej výsledkami. Máme pomerne hutný materiál, ktorý rieši intenzitu dopravy, kritické úseky, kde je dobre viesť preložku cesty, obchvaty a podobne. Je to hotové, niekedy v prvom kvartáli budúceho roku bude možné z toho vyvodzovať prvé závery a robiť prvé opatrenia," povedal zástupca ministerstva dopravy Peter Varga.

9:30 K problémom dopravnej zaťaženosti Nitry a komunikáciám sa vyjadril župan Milan Belica. "Nitra má dobrú polohu. Vstupuje sem sedem ciest prvej triedy. Ale slabé miesta sú cesty na Šaľu a na Krškany. Na Moravce sú vstupy pomerne dobré, treba však riešiť cesty na Nové Zámky a na Šaľu," povedal župan Milan Belica.

9:27 "V tomto roku sme úspešne spustili spoločne projekt zdieľaných bicyklov. Máme vyše päťtisíc registrovaných zákazníkov," povedal šéf dopravnej spoločnosti Arriva László Ivan. Na otázku, či bicykle neslúžia viac na rekreačné účely sa účastníci diskusie zhodli, že medzi jednotlivými stanoviskami nie je bezpečná trasa. "Dohodli sme sa, že rozšírime minimálne dopravné značenie. Máme požiadavky na rozšírenie siete staníc. Chceli by sme doplniť značenie, grafiky, spolu s iniciatívou rozbicyklujme Nitru. Jediný krízový bod je pešia zóna, nie je tam ochota dopravného inšpektorátu. Sú tam aj nevidiaci alebo matky s deťmi, ktorí sa postavili proti tomu, aby tých 250 metrov bolo sprejazdnených na pešej zóne. Sme dohodnutí prakticky na všetkých veciach, túto iniciatívu podporíme," povedal Dvonč.

9:25 K univerzitnému mostu sa vyjadril aj zástupca ministerstva dopravy Peter Varga. "Treba rozlišovať, kedy je most sprístupnený pre verejnosť a kedy sú dokončené všetky ostatné procesy. Z pohľadu ministerstva to považujeme stále za projekt, ale našou ambíciou je, aby to trvalo pol roka ako to bolo komunikované a sľúbené," prisľúbil Varga.

9:23 Šéfredaktorka MY Nitrianskych novín Miriam Hojčušová sa primátora pýta na záchytné parkoviská. Dvonč hovorí, že riešením by mohlo byť parkovisko pri viadukte v Krškanoch. Ďalšie záchytné parkoviská by mohli vzniknúť pri Olympii, kde mesto zrekonštruovalo parkovaciu plochu. Ďalšie parkovacie plochy sú pri ZUŠ.

9:21 "Príčinou zla v doprave nie je len Jagur. Prichádzajú sem ďalšie spoločnosti, ktoré môžu dopravu zaťažovať," myslí si primátor Dvonč o doprave v Nitre.

9:20 Doprava od Nových Zámkov a na Šaľu je ešte vážnejší problém ako Univerzitný most. Budeme tam musieť spraviť kruhový objazd, minimálne dvojpruhový alebo turbo križovatku, povedal primátor Dvonč.

9:15 Ak by došlo k výpadku mosta na dva týždne, tak si neviem predstaviť to zaťaženie centra mesta, hlavne Štúrovej ulice, ani život v meste. Povedal to primátor Jozef Dvonč. Mesto zvažuje dočasný most cez rieku Nitra počas opravy Univerzitného mosta.

9:09 Pre kvalitu života je podľa župana dôležité, aby kraj komunikoval nielen cez cestnú sieť, ale aj cez železničnú, ktorá je menej rozvinutá. "Ťarcha mobility leží na pleciach cestnej infraštruktúry," povedal župan Milan Belica.

9:00 Riaditeľ divízie týždenníkov Milan Mokráň privítal účastníkov a predstavil hostí a moderátorku diskusie Miriam Hojčušovú.

- Diskusia so županom Milanom Belicom a pozvanými hosťami sa začne v Nitre v Župnom dome v piatok od 9:00.

Hostia stretnutia so županom v Nitre

  • Milan Belica, župan
  • Jozef Dvonč, primátor mesta Nitra
  • Peter Varga, generálny riaditeľ sekcie ciest a pozemných komunikácii Ministerstva dopravy a výstavby
  • Roman Sabo, generálny riaditeľ MH Invest
  • László Ivan, generálny riaditeľ Arriva Slovensko
  • Ondrej Ščurka, konateľ Nitra Invest

Dátum: 8. 12. 2017 / Miesto stretnutia: Župný dom, Nitra / Čas: 9.00 - 11.00 hod

Moderátorka diskusie: Miriam Hojčušová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 541
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 558
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 006
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 467
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 5 055
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 036
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 879
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 219

Téma: Milan Belica


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Milan Belica  na domov.sme.sk

Hlavné správy z MY Nitra

Premnožili sa potkany, sú aj v nemocničnom parku

S príchodom jesene potkanov pribúda, upozornili na to aj obyvatelia.

Fotogaléria: FC Nitra U19 - Podbrezová 2:1 (+VIDEO)

Starší dorast FC Nitra prerušil sériu piatich kôl bez víťazstva a súperom z Podbrezovej pripravil len tretiu porážku v sezóne.

Vráble doma bez korenia, Šaľa predĺžila svoju úspešnú šnúru

III. LIGA: Rezerva Nitry vyšla znova naprázdno a klesá v tabuľke. Preskočili ju Šaľa a Gabčíkovo, ktoré natiahli svoje série. Nové Zámky schytali desinku.

Krajské cesty opravia firmy Eurovia SK a Doprastav

Práce budú stáť 2,87 milióna eur.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Zrúcaninu kláštora v Bzovíku postupne opravujú

Po pôvodnej románskej dostal kláštor gotickú podobu, neskôr sa z neho stala protiturecká pevnosť.

Vybrali SME

Už ste čítali?