Diskusia k článku: Škola by mala podporiť dieťa v tom, čo ho baví, ale deje sa opak, hovorí učiteľka a mama domoškolákov

Svoje deti vzdeláva doma už päť rokov.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
29 príspevkov

  • kverulant2.0
    Prémium
    skolstvo funguje divne, to je jasne.

    a drzim palce.

    ale "Asi do dvanástich rokov jej angličtina vôbec nedávala zmysel. "

    to naozaj? to si neviem predstavit. staci pozerat veci v povodnom zneni s titulkami.. 12 rokov je na to az az.

    tiez hovorit "nepoznam deti ktore nechodia na doucovanie" je trochu zvlastne. beriem pred nejakymi prijimackami ale vseobecne? ved ucivo zakladnej a este k tomu prveho stupna je pri minime snahy a aspon akej takej pozornosti pri zdravych detoch uply zaklad, v podstate nejaka zakladna gramotnost.(pokial nepadnu do ruk nejakemu sialenemu ucitelovi, tak ale podla mojich skusenosti ich je este stale minimum)
    • Jia Baoyu
      Prémium
      zjavne mas nenormalne deti :-) Zaujimave, ako sa nechut a lenivost coraz viac adoruje. Lebo naucit sa matematiku na urovni zakladnej skoly musi zvladnut kazdy (tych par ludi co maju realne nejaku dis poruchu ignorujem). Ak nie tak zjavne je cas sa zamysliet kde je chyba. A urcite nie len na strane skolstva.
    • Jano Carpe Diem Tomorrow
      re "nepoznam deti ktore nechodia na doucovanie"

      to sa mi zda ako extremne zvlastne.

      ja neviem, ake su skoly na SK, poznam ich len zo 70tych a 80tych rokov. Dieta chodi do americkej statnej. Z toho, co viem z rozpravania s mojimi spoluziakmi zo strednej skoly, tak v skole kde chodi moje deta sa viac pracuje v timoch.

      dalsie rozdiely su
      - nadane deti sa vyberaju do specialnych tried od 6 rocnika, tie deti beru ucivo rychlejsie a hlbsie. na kazdy predmet su v triede ine deti.
      - dost vela deti robi homeschooling. hodne vela z mojho okruhu ludi. aj ked toto moze mat dovod, ze v skole sa neuci stvorenie sveta za 7 dni....
      - skoly su zonovane, dieta nemoze len tak, bez velmi velkeho dovodu ist do inej skoly. to uz je jednoduchsie sa prestahovat. v meste, casto je v skole dobry mix roznych deti z roznych vrstiev alebo aleho kultur.
      - sudiac podla diskusii v skolskej FB skupine, doucovanie nie je ani top 7 diskusna tema.
      - hodnoti sa velmi casto, kvizy a pisomky su urcite castejsie ako za mojich casov
      - deti, co su v triedach pre nadane deti, nemaju narok na opavy vysledku pisomky, ti z normalnych tried ano.
    • gerti09
      Obcas je to lenivost, niekedy ozaj moze ist o chybny vyklad.
      Ja som na doucovani bola raz v zivote, asi ako 15r. ked sa na strednej brali tie zlozitejsie nazvoslovia na chemii. Z triedy vyklad nepochopil nikto. Kamaratka z chemickej vysvetlila, doucila, ja som pochopila a dobre bolo. :-)
      Vlastne este raz na vs mi pomahal kamarat pred skuskou z programovania (mimo moj odbor).
      Na vs som sama doucovala anglictinu, matematiku...takze mam pohlad aj z tej druhej strany. Sem tam si ucitelia hodiny velmi zlahcili, niekedy naozaj dotycnemu nezaplo a niektori naozaj nemali bunky. Doucovala som ale viacmenej stredoskolakov.
  • 1301512
    A co tak skusit domoskolactvo v skole? Neviem, ci je taka ta komorna socializacia doma a po kamosoch uplne to iste ako pravidelna navsteva skoly, sebaprezentacia v teme ktoru je potrebne zvladnut....

    Pravda, v dnesnej dobe by mal byt ucebny prostriedok uplne niekde inde ako je. Doslova ucitel by mohol a mozno mal byt iba moderatorom vyucby. Videa, nejake zive makety, vyucbovy material, ktory nabada k otazkam, alebo obcas priamo aj formuluje otazky k teme. Dieta skor reaguje na otazku ako na nejaku dikciu. Daleko viac si samo podsaje, ako don natlacite. Ak ovladnete jeho zaujem, mate vyhrane.. a aj ono.

    Jednoznacne znizit objem testovanych dat s cielom zvysit realny objem naucenych dat. A najma vztah k danym datam. a minimalne do 4 teho rocnika, kym nie je neskoro kym sa dieta zacne az privelmi vnimat, naucit ho prezentovat jednoduche veci pred triedou, rocnikom atd. Citit sa prirodzene pred kolektivom v tejto polohe. Nechat ho pochopit, ze toto nie je iba ferkov jozkov svet zatial co ono ma iba zavistlivo pozerat na seba ake je nemohuce, ked pride na to, ale ze aj ono je sucastou spolocenstva, a ze tak ako mu patri jeho izba, tak mu patri aj skola, trieda, cesta do skoly , obec, mesto stat, ze je plnohodnotnym podielnikom statu, sveta s pravom prezentovat sa aj s chybami. Ze ma pravo sa pytat aj chybne, tak ako jozko aj ferko... Toto je rovnako dolezite ako samotne informacie vediet sa komfortne doalova nachadzat sa v spolocnom priestore. Vystupenia so solo prejavomi, v skupinkach, ale aby nikoho neobisli.... Naucit ich pytat sa a tak prejavit zaujem, ak zaujem maju. Nie to nechat na verim boha. Dviha ruku zaujima sa ok. Nedviha, tak ho obcas vyvolam..

    Neviem si uplne predstavit spolocnost ak by sa uplne vsetci vrhli na domoskolactvo. Jednak z pohladu rodicov a jednak, co je dolezitejsie z pohladu deti. Ake spolocenstvo by sme vytvorili?
    Model skoly je super vec, ide o sposob podavania informacie, sposob nazivania v nej.. Samozrejme aj domoskolactvo ma svoje opodstatnenie, ked to moze niektore , mozno aj z kolektivu a porovnavania pretazene dieta, zachranit.


    • 1301512
      Este doplnim

      "Nasa skola."
      Ucit biflit sa veci na jednorazove pouzitie pri pisomke, kde sa informacia uklada do mozgu na jednom chatrnom vlakienku, s nalepkou docasne. A toto opakovat na velkom mnozstve dat je nezmyselne... Potom tu mame casto pre zivot vymazanych jednickarov, ktori si nevytvarali bazu informacii pre zivot. A pritom lokalne dokazali zvladnut enormne mnozstvo dat. A potom naopak tu mozme mat dvojkarov, ktori si ale vytvorili lepsi vztah k informacii mozno k lokalne mensiemu zvladnutemu mnozstvu ale s ukladanim pre zivot. A takto mozu prekvapit aj trojkari. Doslova vdaka urovni, ktoru si poniektori nastolia ci vytvoria takto nepekne, vymedzia priestor pre spokojne ukladanie toho co ich nejak oslovilo. Co chcem povedat, nejde o to aby nas obtieralo nejak mensie mnozstvo informacie. Obrazy videa atd. V sebe nesu daleko viac informacie, ako strohy text.. Ide o to aby sme v skole vyuzivali ten najkapacitnejsi senzor vnimania, a teda zrak, a nezneuzivali a netrapili ho tolko textom. Ale skutocnym vizualnym ohmatavanim temy, ktoru je nutne zvladnut, podliezt detail, ktory chceme memorovat a hrat sa s nim nenamahou, tak ako sa to deje pri beznej cinnosti u deti. A chodit a vnimat vsetko okolo tej jednej, uz teraz na drobne rozpitvanej informacie, ktoru chceme ulozit. Nezatazovou, ale zvedavost, a teda podtlak generujucou formou... vytvaranim mnohych vlakienok ktorymi sa informacie doslova sama prisaje a prilepi k tomu co uz vieme, a co sme uz predoslym ucenim sa, predpripravili taktiez mnohymi chapadlami aby to bolo pripravene, na vsetko nove s danou ulozenou informaciou suvisiace. (Doslova informacie ukladame v zivom a cerstvom stave, nie mrciny tesne pred poslednym vydychom) A takto vytvarame pohar, a je jedno ci sa nan pozerame ako na uz poloplny, alebo este poloprazdny, ako pri metode natlacania informacii do dietata, kde je hlava preplnena a uz objektivne nevladze. Touto hravou formou je zrazu mozog, poharom, ktory kazdou dalsou kvapkou informacie ponuka stale vacsi a vacsi priestor na dalsie a dalsie nove zvedave veci...
      Nuz lenze ako by sme na take nieco presvedcili, mnohych, nie az tak uplne motivovanych ucitelov, s presvedcenim po tolkych detoch co im presli cez ruky, ze tieto deti to tak ci tak v zivote zvladnu. Teda ako presvedcit tych 40-45 a plus na iny styl, ktory by im do ich kludneho nudneho zivota plneho vanku, zaburacal pred dverami kabinetu totalnou informacnou vichricou.? V realite vas poslu do kytek a radsej spravia nejaky jednorazovy strajk za zlepsenie podmienok v slovenskom skolstve..., ako inak za deti, pre deti.
    • Aj ja...
      Hľadáme model, spôsob vyučovania pre detí. A čo tak začať s prípravou pedagógov ? Ja som presvedčený, že vysoké školy pedagógov nepripravujú na prácu s deťmi. Slovenčinárov učia slovenčinu, dejepisárov dejepis, atď, ale čo ich čaká v škole sa dozvedia až v škole od kantorov čo čakajú od štyridsiatky na dôchodok.
  • Ondrej D
    Prémium
    Skúsená učiteľka plná nadšenia robiac to individuálne pre vlastné deti to samozrejme dokáže robiť efektívnejšie a lepšie ako bežná škola. Má pravdu aj s krúžkami, kde sa deti socializujú podľa záujmov.

    Neviem si však predstaviť ako by toto mohol realizovať bežný rodič. Chápem že legislatíva od neho nevyžaduje, aby mal akékoľvek vzdelanie, ale prakticky si neviem predstaviť ako by to zvládal bez vzdelania či praxe. Väčšina rodičov nadáva aj na bežné pracovné zošity a je názoru ako tomu môžu rozumieť deti, keď tomu nerozumejú oni sami.

    Na druhú stranu, ak má dieťa nábeh napr. na kariéru profesionálneho športovca a je súčasťou reprezentácie, je to ideálna voľba.

    S čím však nesúhlasím je, aby sa povinná školská dochádzka všeobecne zrušila. Skôr by som videl priestor na trhu, aby škôl ktoré takéto vzdelávanie umožňujú, vzniklo viac, vrátane komplexného servisu ako učiť, ako nahradiť socializáciu v škole, atď. Pani by mohla porozmýšľať, či niečo také nezriadiť, až deti vzdelanie dokončia.

    Treba ešte jedno upozornenie, táto cesta je takmer nezvratná. Návrat do bežnej školy po napr. 3 rokoch by bolo úplne peklo pre všetkých.
  • 2152842
    Na ZS som mal v 80 rokoch matikarku, co si triedu rozdelila na 2 slupiny SS a ucnovky. Ti co sme isli gyple SS ap sme isli do hlbky a ucnovkari neriesili rovnice ap. Cize ano da sa to, a s matikou som nikdy problem nemal. Da sa to aj dnes takto realizovat?
  • 954346
    Prémium
    Klasické domškolácke blablabla.
    Nepoznám zatiaľ jediné takéto dieťa, čo by sa dostalo na dobrú strednú školu a bolo fakt úspešné.
    A to som ich teda stretla už celkom dosť.
    Poznám skôr také, ktoré v nejakom ročníku presvedčilo rodičov, aby ich prihlásili do školy a teraz sú tam spokojné.
    • kaderník korytnačky Klotildy
      A prečo by jediným cieľom malo byť dostať sa na dobrú strednú školu a potom dostať sa na dobrú vysokú školu? Nemohlo by byť cieľom robiť v živote to, čo považuješ za zmysluplné? Podľa mňa školy celý čas deti dôsledne odvádzajú od toho, aby uvažovali o tom, čo oni samé považujú za zmysluplné a nonstop ich nútia robiť aktivity, ktoré za zmysluplné považuje niekto iný. Domoškoláctvo dáva šancu na opačný prístup.

      Ja osobne by som bol skôr za dobré školy pre všetkých, bohužiaľ v realite sú prakticky všetky školy katastrofa.
  • Marty again
    Obcas mam pocit, ze najlepsim ziakom v nasom skostnatelom skolstve by bol diktafon. Ucitelia si ziakov mylia s pamatovymi mediami, kde je potrebne zapisat co najviac navzajom nesuvisiacich informacii a potom pravidelne testovat ich ulozenie. dejepis sa z vyuky dejin a historickych suvislosti zvrhol na biflovanie telefonneho zoznamu francuzskych kralova rokov ich vlady. Ziak nemusi vediet kto to bol Jan Hus, preco bol v opozicii voci cirkvi a preco bol upaleny, ale musi na pisomke spravne uviest ze to bolo 6.7.1415. Geografia sa nam zvrhla na biflovanie sa hlavnych miest juhoamerickych statov a lavostrannych pritokov Amazonky. Na Slovencine sa ziaci ucia zoznamy autorov, diel a hlavnych postav. Neucia sa citat s porozumenim, a pracovat s textom, ale bifluju sa poucky aky je rozdiel medzi vedlajsou vetou prislovkovou a privlastkovou a namiesto toho aby sa naucili ako si napisat vlastny zivotopis maturuju pisanim zivotopisu fiktivnej literarnej postavy. Ako keby jedinym ucelom tohoto drilu nebolo naucit deti o svete okolo nas a jeho historii ci geografii ale zlomit mladeho cloveka a vychovat z neho poslusne koliesko v systeme. jedinca, co sa nepyta a neskuma svet okolo seba, ale mechanicky prebera pripravene vzorce myslenia a spravania.
    • Jano Carpe Diem Tomorrow
      re "Geografia sa nam zvrhla na biflovanie sa hlavnych miest juhoamerickych statov a lavostrannych pritokov Amazonky. "

      takze, ked sa smejeme americanom, ze nevedia kde je SK, tak sa smejeme zbytocne 🙂

      schvalne som sa s dietatom rozpraval o aktualnej teme v Dejepise (Social Studies). Meiji era v Japonsku. Nevedel presne roky, ale vedel ze to bolo tesne pred WW1 a vedel celkom dost preco a nasledky rozhodnuti, ktore pretrvavali aj po WW1 a militarizacie.

      Napriklad minuly rok, ked brali anticke Grecko, museli napisat esej o Alexandrovi Velkom na temu, ci si myslia, ze to bol skor zloduch alebo hrdina. Podla naucenych faktov, diskusii v skole a umeleckeho pohladu na dobu mali napisat svoje zdovodnenie pohladu na Alexandra Velkeho.

      Ako dospelak mozem len zavidiet taky dejepis.

      re " Neucia sa citat s porozumenim, a pracovat s textom,"

      Toto je jeden z velkych rozdielov medzi tym ako sa moje dieta uci ELA (English Language Arts; ekvivalent nasej gramatiky a literatury) and ako som skolu zazil ja alebo co ty pises. Prakticky od momentu, ked vedia pisat, tak sa zameriavaju na porozumenie hovoreneho slova alebo pisaneho textu.

      Ked sme boli na SK v lete, tak ked sa so sesternicou rozpravali chvilu o skole, tak moje dieta nevedelo, co to znamena, "pisat diktat". Nikdy to nerobili. Naopak, ucitel im precital pribeh, a oni mali jeden den vysvetlit v eseji co sa stalo, dalsi den preco sa to stalo, etc.

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 837
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 440
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 205
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 473
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 402
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 146
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 794
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 499